Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

ASOCIALT. Google+-brugerne er ikke sociale med hinanden. I hvert fald ikke offentligt. Det viser en ny rapport, som Google afviser, fordi de mener folk er sociale i private cirkler i stedet.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rapport: Google+ er som en forladt western-by

Der er næsten ikke nogen offentlig, social aktivitet på Googles Facebook-rival.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Googles sociale netværk, Google+, er som en forladt western-by, hvor man kan høre blæsten suse, og vindheksene løber på tværs af den ensomme hovedgade.

Hvis der overhovedet er nogen tilbage i byen, gemmer de sig inde i husene og holder sig for sig selv. Den offentlige, sociale aktivitet er meget lidt imponerende.

Det står der i hvert fald i en rapport fra RJ Metrics, som magasinet Fast Company har fået fingre i.

Folk er ikke sociale - offentligt Tallene, som fremsættes i rapporten, tegner ikke noget godt billede for Google+, hvis man altså skal sammenligne det med den største konkurrent, Facebook.

Ifølge rapporten når omkring hver tredje person, der melder på netværket, kun frem til at lægge noget op på sin Google+-væg én gang, hvorefter de formodentlig forlader sitet igen. Og selv for dem, der når op på at lægge fem ting op på væggen, er der en 15 procents chance for, at de ikke kommer længere end dertil.

LÆS ARTIKEL

Når man kigger på den sociale aktivitet i sig selv - altså hvor meget, de publicerede ting bliver delt, læst og refereret, ser det heller ikke for godt ud.

Blandt 70.000 offentlige opslag i Google+, som RJ Metrics har analyseret, var der mindre end én i gennemsnit som får en '+1' (Hvilket svarer til at 'like' noget på Facebook.) Faktisk er tallet nede på 0,77 i gennemsnit. Gennemsnitligt 0,54 opslag får et svar, mens kun 0,17 opslag i gennemsnit bliver delt af andre Google+-brugere.

Det er måske ikke så overraskende, ovenstående taget i betragtning, men ifølge RJ Metrics undersøgelser går der gennemsnitligt 12 dage mellem nye opslag på Google+. Et andet analyse-firma, ComScore, har tidligere målt antallet af minutter brugt på Google+ til gennemsnitligt tre pr. måned, hvilket skal sammenlignes med syv timer for Facebook.

Google: Det sociale sker i private cirkler

Google har allerede forsøgt at tale rapporten ned. Ifølge søgegiganten er der 170 millioner mennesker på Google+, som Google siger har 'opgraderet deres sociale oplevelse' fra rivalen Facebook.

Google peger på, at den sociale aktivitet på Google+ ikke sker i de sociale rum, men derimod i folks private 'Circles', der er en særlig gruppeform, man kan danne på Google+.

Laver man et opslag der, ses de kun af de af ens venner, der er med i den 'cirkel'. Man kan således have forskellige cirkler, f.eks. for arbejdspladsen eller fodboldklubben.

LÆS OGSÅ

Det, at alting ikke er offentligt, er netop styrken ved Google+, siger Google. De bakkes op af Washington-bloggeren James Poulos, der skriver for finansmagasinet Forbes.

»Googles tilbud er ikke bare, at du kan vælge at være privat, men at du burde have lyst til at være privat, fordi privatliv er smukt«, skriver Poulos i et indlæg fra torsdag.

Torsdag var samtidig dagen før Facebook-aktien blev sluppet løs på Wall Street.

FACEBOOKBliv ven med Politiken

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden