Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
PEDERSEN TOBIAS NØRGAARD
Foto: PEDERSEN TOBIAS NØRGAARD
Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bliv en haj til online-indkøb i EU - det giver rabatter og større udvalg

Onlinehandel er billigt, udvalget er stort, og EU vil gerne hjælpe dig.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forestil dig, at gågaden i din by pludselig har et hav af nye butikker, at du kan vælge mellem mange forskellige udgaver af den samme vare, og at alle priserne er sat ned.

Det lyder måske lidt utopisk, men det kan blive en realitet for alle danske forbrugere, hvis de kaster sig ud i at købe ind online i andre EU-lande.

EU-Kommissionen arbejder derfor hårdt for, at samhandlen på nettet skal vokse. De mener, at hvis e-handlen voksede så meget, at den stod for 15 procent af al detailhandel i EU, så ville forbrugerne spare op mod 1.500 milliarder kroner om året. I dag giver e-handlen en forbrugerbesparelse på omkring 88 milliarder kroner.

Få vejledning før du køber
Før du fylder varer i din online indkøbskurv, kan du sikre dig, at du gør det rigtige køb og har de rettigheder, du forventer, ved at ringe til EU's netværk af forbrugercentre (ECC-Net).

Al vejledning er gratis, og du finder dem på: http://ec.europa.eu/ecc-net

ECC-Net har et kontor i alle EU lande, og de kan oplyse dig om dine rettigheder og de mange nye tiltag, som EU enten har indført eller stadig er i gang med at forhandle om, der skal sikre dig som forbruger.

Et eksempel forbrugerdirektivet, som blandt andet sikrer, at der ikke skjuler sig ekstraomkostninger, når du for eksempel køber flybilletter online.

Derudover lanceres snart en internetplatform fyldt med e-læring og information om onlinehandel og med erfaringer fra andre online-shoppere.

Lav tillid, men god sikkerhed
EU-Kommissionens undersøgelser viser, at tilliden til udenlandske firmaers onlineshops ofte er lav. Vi stoler ikke på, at varen kommer frem, vi kan ikke overskue at levere en vare tilbage, hvis den er forkert og vi tror ikke på, at vi kan få hjælp, hvis det går galt.

Men der kan være masser af fordele i at kaste sig ud onlineshopping på det indre marked.

13 ud af 15 varer bliver billigere, og udvalget bliver op til 16 gange større end på en almindelig shoppingtur, viser Europa-Kommissionens undersøgelser. Hvis du kun køber online i danske butikker er udvalget dobbelt så stort.

Sikkerheden på området er i fokus hos Kommissionen, der i dag stemmer to nye tiltag igennem, som vil pålægge alle lande at have et organ, som kan løse konflikter mellem forhandler og forbruger billigt, hurtigt og uden at sagen skal for retten.

Samtidig oprettes en fælleseuropæisk onlineportal, hvis opgave er at hjælpe folk, der er stødt på problemer ved handel og e-handel i andre EU lande. Portalen finder enten frem til den rette organisation i det land, hvor den virksomhed, der klages over, ligger eller hjælper med at løse konflikten online.

Det skal være simpelt, billigt og hurtigt overstået at løse konflikter opstået ved onlineshopping i EU, lover Kommissæren for Sundhed og Forbrugerpolitik, John Dalli.

»Onlineplatformen giver forbrugere et sted at præsentere deres problem og blive vist videre til den rette instans i det land, hvor tvisten er opstået«, siger han.

»Platformen hjælper også ved sprogbarrierer, og problemløsningen vil være hurtigt og billig for forbrugeren. Det skal ikke tage mere end tre måneder, at afslutte en tvist, der kan løses ved forhandling mellem parterne«, siger John Dalli.

De kan hjælpe dig, hvis noget går galt
Indtil onlineportalen er sat i værk, er der hjælp at hente hos ECC-Net, hvis en e-handel i et andet EU land giver problemer.

I 2011 behandlede ECC-Net over 70.000 sager og de fleste drejede sig om onlinehandel.

De hjalp blandt andet en irer, der ikke kun få erstatning for mistet bagage hos et fransk flyselskab og sikrede to slovenere refundering for koncertbilletter, de havde købt på en norsk hjemmeside, men som aldrig kom frem.

Du kan blive den næste, der får løst en konflikt eller den næste, der med succes tager på sin første online shoppingtur i EU.

Politiken var tirsdag inviteret af Det Europæiske Journalistcenter til den årlige europæiske forbrugerkonference i Bruxelles.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden