0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kunde brugte vare i en uge og fik derefter pengene tilbage

Kunder og butikker er uenige om, hvad »i væsentlig samme stand« betyder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JENS DRESLING (arkiv)
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

fortrydelsesret. Reglen ligestiller kunden i den fysiske butik med netkunden, så begge kunder får mulighed for at have varen i hånden og tjekke om den virker efter hensigten.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da en forbruger satte sensorerne til en vejrstation op udendørs i en uge og senere fortrød handlen og returnerede vejrstationen til butikken inden 14 dage, ville butikken ikke høre tale om, at varen var returneret i »væsentlig samme stand«, som der står i forbrugeraftaleloven, at den skal være.

Det blev butikken nu nødt til at acceptere, da konflikten blev afgjort i Forbrugerklagenævnet. For her fik forbrugeren ret.

Forbrugerklagenævnet afgjorde, at selv om sensorerne havde været sat op udendørs i en uge, var hele vejrstationen blevet leveret tilbage i væsentligt samme stand, som den var købt. Så forbrugeren kunne godt kræve pengene tilbage.

LÆS ARTIKEL

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter