fortrydelsesret. Reglen ligestiller kunden i den fysiske butik med netkunden, så begge kunder får mulighed for at have varen i hånden og tjekke om den virker efter hensigten.
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

fortrydelsesret. Reglen ligestiller kunden i den fysiske butik med netkunden, så begge kunder får mulighed for at have varen i hånden og tjekke om den virker efter hensigten.

Nettet

Kunde brugte vare i en uge og fik derefter pengene tilbage

Kunder og butikker er uenige om, hvad »i væsentlig samme stand« betyder.

Nettet

Da en forbruger satte sensorerne til en vejrstation op udendørs i en uge og senere fortrød handlen og returnerede vejrstationen til butikken inden 14 dage, ville butikken ikke høre tale om, at varen var returneret i »væsentlig samme stand«, som der står i forbrugeraftaleloven, at den skal være.

Det blev butikken nu nødt til at acceptere, da konflikten blev afgjort i Forbrugerklagenævnet. For her fik forbrugeren ret.

Intakt vejrstation

Forbrugerklagenævnet afgjorde, at selv om sensorerne havde været sat op udendørs i en uge, var hele vejrstationen blevet leveret tilbage i væsentligt samme stand, som den var købt. Så forbrugeren kunne godt kræve pengene tilbage.

LÆS ARTIKEL

Det fortæller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse, der samtidig åbenbarer, at antallet af konflikter mellem butikker og forbrugere om netop fortrydelsesretten er voksende.

Når forbrugerne køber ting på internettet, har de 14 dage til at beslutte sig for, om de vil beholde varen, eller om de vil fortryde købet og kræve pengene tilbage.

Reglen ligestiller kunden i den fysiske butik med netkunden, så begge kunder får mulighed for at have varen i hånden og tjekke om den virker efter hensigten.

Men for at kunne fortryde købet, skal varen til gengæld leveres tilbage i væsentligt samme stand, som den blev modtaget i for at give butikken mulighed for at sælge den til en anden kunde. Og hvad det præcist vil sige, skaber konflikter mellem forbrugere og virksomheder.

»Det er umuligt at trække en præcis streg i sandet for, hvornår en vare er leveret tilbage i væsentligt samme stand. Men hvis du ser på, om du selv ville betale fuld pris for varen i den stand, du leverer den tilbage i, så har du en meget god tommelfingerregel for, om den er leveret tilbage i det der hedder ’væsentlig samme stand’« siger Henrik Lundgaard Sedenmark, jurist i Forbrugerklagenævnet.

En anden forbruger fortrød købet af en mobiltelefon umiddelbart efter, at han havde pakket den ud. Alligevel nåede den at blive ridset, og forretningen afviste derfor, at kunden kunne fortryde handlen.

Da sagen endte i Forbrugerklagenævnet, afgjorde nævnet, at forretningen var i sin gode ret til ikke at lade købet gå tilbage, da telefonen var synligt ridset.

»Hvis du køber en mobiltelefon på nettet, så kan du godt fortryde købet inden for 14 dage - også selvom du har ringet og sms’et fra den, har fyldt adressebogen med nye kontakter, og har fjernet beskyttelsesfilmen over skærmen og kameralinsen. Men du må ikke behandle varen på en måde, hvor den bliver ødelagt eller ændrer fysisk udseende, hvis du vil bevare muligheden for at fortryde købet«, siger Henrik Lundgaard Sedenmark.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden