Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

BEKYMRING. Yahoo!'s topchef Marissa Mayer (bill.) beroliger Tumblr-fans med at blog-netværket får lov at køre ganske som altid, selv Yahoo! er de nye ejere (Foto: AP Photo)

BEKYMRING. Yahoo!'s topchef Marissa Mayer (bill.) beroliger Tumblr-fans med at blog-netværket får lov at køre ganske som altid, selv Yahoo! er de nye ejere (Foto: AP Photo)

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Yahoo! lover, at de ikke vil smadre populært blogging-site

Marissa Mayer anerkender, at Yahoo! har et rygte for at ødelægge, hvad de køber.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Da det i løbet af pinseweekenden blev offentligt, at Yahoo! Ville købe Tumblr, gik tech-pressen i selvsving.

Det samme gjorde Tumblr-brugerne, der var nervøse for at deres yndlings-blogsite nu ville blive ødelagt. Som et nettets ældre giganter, har Yahoo! nemlig et solidt ry for at ødelægge de sites, de køber, lidt ligesom MySpace døde, da det blev overtaget af Rupert Murdochs News Corp.

Men det bliver ikke tilfældet, lover Yahoo!-chefen Marissa Mayer.

Sjov grafik beroliger Tumblr-publikum Dette blev illustreret med en ganske morsom animeret grafik på Yahoo!, som kan ses HER . GIF-animationen viser et af tidens bedste memes, den britiske ’Keep Calm and Carry On’-plakat som en opfordring til, hvordan Tumblr-brugerne skal forholde sig til købet.

Men den kommer først efter den alarmerende melding: »Yahoo! Tumblr. Panic and Freak Out«

Dette humoristiske islæt blev fulgt op af Marissa Mayer selv, der i en udmelding til pressen lover at de ikke vil »screw it up« med henvisning til det blakkede ry, Yahoo! har i forbindelse med opkøb.

Dette omdømme går helt tilbage til slutningen af 90’erne, hvor Yahoo! købte den ultrapopulære netradio Broadcast.com og relancerede den som LAUNCHcast, der blev en fiasko.

Dertil kommer køb af en af de tidligste byg-selv-website-tjenester, GeoCities, som Yahoo! også sendte i glemselen, og som i dag bruges som en vits for at beskrive et amatøragtigt website.

Dertil kommer en bunke spil-platforme, der alle skulle løfte Yahoo! inden for online-spil, men det skete aldrig rigtigt. I nyere tid har Yahoo! også købt og lukket den sociale anbefalingstjeneste Del.icio.us.

Tumblr er hipt og ungt

Hvis du ikke kender Tumblr, har du formodentlig ikke været i nærheden af et teenage-værelse for nylig. Tumblr er nemlig et af de mere hippe blog-netværk blandt de unge, fordi de tillader at man lynhurtigt kan putte især satiriske billeder op på Tumblr-blogs og så cirkulere dem.

Det har betydet, at Tumblr nu i højere grad ligner et socialt netværk á la Facebook, som de samme unge er begyndt at flygte fra. Apropos flugt, så påstår Matt Mullenweg, der er stifter af en anden blogtjeneste, WordPress, at flere end 72.000 blog posts er blevet flyttet fra Tumblr til WordPress, efter nyheden om opkøbet kom ud.

LÆS OGSÅ

Pressen har også gjort en del ud af, at Tumblr er blevet en foretrukken platform for unge at hente porno fra, men det ryster ikke Yahoo!, der uden tvivl kan bruge Tumblr til at gøre den aldrende Yahoo!-platform attraktiv for et yngre publikum.

David Karp, der er den blot 26-årige stifter af Tumblr, står til at putte cirka 1,5 mia. kroner ned i egen lomme, ud af de tæt på 6 mia. kroner, Yahoo! har betalt for Tumblr. Hans egen respons til købet i en udmelding til Tumblr-brugerne var, at Tumblr aldrig ville blive lilla, som er Yahoo!’s officielle farve. Og han tilføjede: »Fuck, yeah!«

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden