Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kræsen. Grøntmedarbejder Tobias Sørensen smider appelsiner med såkaldte skalfejl eller trykmærker i kassen med affald.
Foto: DANIEL HJORTH

Kræsen. Grøntmedarbejder Tobias Sørensen smider appelsiner med såkaldte skalfejl eller trykmærker i kassen med affald.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kun hver tiende køber dagligvarer på nettet

Danskerne vil selv tjekke kvaliteten af deres dagligvarer, viser undersøgelse.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi taster gladelig vores dankortnummer ind i en formular på en hjemmeside og betaler flere tusinde kroner for at få tilsendt en ny smartphone, men når det kommer til supermarkedsvarer som æg, minimælk, koteletter og skoleagurker, sætter vi grænsen.

Kun hver tiende dansker har købt dagligvarer over nettet inden for det seneste år. Til sammenligning har omkring halvdelen af os nethandlet inden for kategorierne ’rejser og kulturoplevelser’, ’film, musik og bøger’, ’elektronik og hvidevarer’ og ’tøj og sko’.

Det viser en undersøgelse foretaget af YouGov for supermarkedskæden Irma. Over 2.000 danskere i alderen 18-74 år har deltaget.

LÆS OGSÅ

Dermed ligger dagligvarer allernederst på listen over ting, vi køber på nettet. Og det er ikke så mærkeligt, mener ph.d.-studerende med speciale i danskernes adfærd på nettet Casper Radil fra Københavns Universitet.

»Jo mere standardiseret en ting er, desto lettere opleves det at købe den på nettet. Derfor slog nethandlen også først igennem for hvidevarer og elektronik. Når du først har fundet ud af, hvilken model køleskab du vil have, er der ingen form for variation. Du kan være helt sikker på, hvad du får, selv om du køber det på nettet og derfor ikke kan se det rent fysisk. Man kan sige, at det modsatte gælder for en del madvarer«, forklarer han.

Vil ikke betale for levering
Når man spørger de 90 procent, der aldrig køber aftensmad og toiletpapir på nettet, hvad der afholder dem fra det, lyder de to hyppigste forklaringer da også: ’Jeg vil selv tjekke kvaliteten af frugt/grøntsager’ og ’Jeg vil selv vælge modenhed af frugt/grøntsager’. Cirka halvdelen er enige i de udsagn. 36 procent siger, at de ikke vil betale gebyr for at få varerne bragt ud, og 29 procent siger, at ’det er besværligt at skulle være hjemme på bestemte tidspunkter’.

Casper Radil tror, at de to sidste forklaringer vejer tungest, når det kommer til stykket.

»Det skal være fleksibelt, så man ikke skal være hjemmegående for at kunne modtage varerne. Og det skal være de samme priser som i butikkerne. Så længe det er klart dyrere at handle på nettet, tror jeg simpelthen ikke på det som massefænomen. I dag er kunderne de travle, veluddannede, som gerne vil betale lidt for at spare tid på indkøb«, siger han.

En anden faktor er fleksibiliteten i forhold til at kunne bytte varer, man ikke er tilfreds med. Først inden for de seneste fem-ti år har danskerne for alvor kastet sig ud i tøjshopping på nettet. Vendepunktet kom, da tøjbranchen begyndte at tilbyde gratis bytteservice. Det kompenserer for usikkerheden i, at man ikke kan se kjolens farvenuancer ordentligt, mærke stoffets blødhed eller teste, om man ser tyk ud i den, før man investerer.

Gratis tomater vil lokke folk

Og det kunne supermarkedskæderne godt lære noget af, mener Casper Radil.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»De kan for eksempel lave en ordning, hvor man kan sende et foto af dårlige grøntsager og få pengene tilbage. Eller de kan give en ekstra tomat med gratis, hver gang man køber fem. Så vil folk føle sig sikre på, at de nok får i hvert fald fem tomater, der er gode nok«, foreslår han.

Det er der dog ikke umiddelbart planer om hos Irma, der netop har relanceret sit netsupermarked og satser stort ved at udvide sortimentet og tilbyde levering i en-times intervaller. Ifølge salgsdirektør Jacob Elsborg er strategien i stedet at overtale folk til at prøve at handle på irma.dk en enkelt gang og ved selvsyn konstatere, at kvaliteten er i orden. Også af frugt og grønt.

»Vi har allerede både umodne og modne avokadoer som to forskellige varer, og det kan da godt være, man en dag kan sætte kryds i, om bananerne skal være meget gule, lidt gule eller irgrønne. Men man kan jo aldrig vide, om din opfattelse af ’lidt gule’ er det samme som min. Derfor tror vi mere på at sørge for, at mangofrugten eller tomaten altid er af ordentlig kvalitet«, siger Jacob Elsborg.

Det har i de seneste 14 dage været gratis at få leveret varer fra Irmas netsupermarked, og introtilbuddet har lokket så mange kunder i butikken, at der kun akkurat er hænder nok til at følge med. Når det gælder bytteregler, kan man altid ringe eller skrive til kundeservice, hvis man har fået en dårlig vare. Hvis det er en mindre ting, får man pengene tilbage eller kan bytte den i sin lokale, fysiske Irmabutik. Er det oksekødet til aftensmaden, rykker leveringsbilen ud med en ny vare.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden