Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Hovedrystende. Simon Jørgensen kalder det »kvalmende«, at hans tidligere kollega florerer i fupreklamer på det sociale medie. Privatfoto

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Simon så sin afdøde kollega i Facebook-reklame: »Jeg er moralsk forarget«

En kvinde, der har været død i tre år, bliver brugt i fupreklamer på Facebook.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Da 39-årige Simon Jørgensen for en uge siden så sin afdøde kollega i en reklame på Facebook, var det ligesom at se et spøgelse.

»Jeg blev rystet over at se, at en person, der har været død i flere år, pludselig taler til mig fra graven. Det var ubehageligt«, fortæller han.

Men han blev hurtigt klar over, at det ikke var hans midaldrende kollega, der var genopstået.

»Det var ikke et virtuelt spøgelse - det var i virkeligheden bare nogle skruppelløse folk, der bruger hendes profil for at tjene nogle nemme penge via Facebook«.

»Kapitalen bruger uhellige midler« I reklamen ser man en opdatering fra hans tidligere kollega, hvor hun fortæller, hvordan hun har tabt fem kilo »takket være Rasberry ultra drops«. Og det vækker forargelsen i Simon Jørgensen.

»Det er kapitalen, der bruger uhellige midler. Det er kvalmende«, siger han og fortsætter:

»I vores kultur har vi en forståelse af at lade de døde hvile i fred. Det her bryder fuldstændig tabuet og brander Facebook på en helt forkert måde«.

Ex-mand: Det skal stoppes

Da Politiken.dk ringede til den afdødes ex-mand for at gøre ham opmærksom på, at der florerer falske reklamer i hans tidligere kones navn, blev han rystet.

Han er ikke selv på Facebook og vidste derfor ikke, at hendes profil bliver brugt til at reklamere for et produkt på trods af, at hun er død.

»Det er virkelig ækelt og totalt skandaløst, at det sker«, siger Eigil Rosager Poulsen.

»Hendes børn ville blive chokerede og rigtig kede af at se hende blive misbrugt på den måde«, siger han og opfordrer Facebook til at stoppe de falske reklamer og gøre det tydeligere for brugerne, hvordan man anmelder fupreklamer i sit eget eller andres navn.

LÆS OGSÅ

Tidligere i dag skrev politiken.dk om, hvordan skuespiller Lena Maria Christensen er blevet brugt til at reklamere for en slankekur uden at vide det.

Det er også sket for Caroline Wozniacki, der for nyligt blev misbrugt i en anden slankereklame, ligesom skuespiller Laura Dragsbæk og Master Fatman er blevet eksponeret på samme måde.

Det har ikke været muligt at få fat i Facebook til en kommentar.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden