Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
KÅRE VIEMOSE
Foto: KÅRE VIEMOSE

tilsandet. Digital post hos de danske myndigheder blev indført i 2010. Siden er systemet stort set ikke blevet brugt, og det har fået det til at sande til, siger Digitaliseringsstyrelsen.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Styrelse: Myndigheder løber selv sur i digital post

Digitaliseringen ser ud til at forløbe bedre hos borgerne end hos myndighederne.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De danske borgere er tilsyneladende bedre til at tage digitaliseringen til sig end den offentlige sektor, viser en undersøgelse, som to forskere på henholdsvis Aalborg Universitet og Roskilde Universitets Center har lavet.

Undersøgelsen afdækker, at kun godt halvdelen af kommunerne svarer, når de modtager digital post.

Ingen af ministeriernes departementer svarer, og kun hver femte styrelse svarer på digital post. Regionerne svarer til gengæld, når de får et brev via digital post.

Myndigheder har brug for hjælp

Og i Digitaliseringsstyrelsen giver kontorchef Lone Berglykke forskerne ret i, at der er mange myndigheder, der har brug for hjælp til digitaliseringen, selv om hun på ingen måde støtter deres konklusion i undersøgelsen, at borgerne skal lade være med at skrive digitalt til myndighederne.

»Men borgerne selv er ganske godt med. Det kan man blandt andet se ved, at der nu er fire millioner danskere, der har oprettet en postkasse hos e-boks. I forhold til hvad borgerne kan digitalt, er der ikke de store problemer, og de der ikke kan kommunikere digitalt har jo en mulighed for fritagelse«, siger hun.

Når undersøgelsen konkluderer, at myndighederne i mange tilfælde i dag ikke reagerer, når man henvender sig til dem digitalt, hvordan vil det så se ud om 11 måneder, når alle danskere er tvunget til at kommunikere med myndighederne via en digital postkasse på borger.dk?

LÆS ARTIKEL

»Jamen i virkeligheden skal det fungere allerede nu, for per 1. november skulle alle virksomheder have oprettet en digital postkasse«, siger Lone Berglykke og tilføjer:

»I forhold til myndighederne er situationen i dag beklagelig, men desværre også forventelig. Men det skal nok gå. Jeg er sikker på, at vi ikke kan have denne samtale om et år«, siger hun.

Ifølge Lone Berglykke er en del af forklaringen på den offentlige sektors vanskeligheder med den digitale postløsning, at det er et system, som blev indført for tre år siden i 2010.

»Men det er sandet til hos nogle myndigheder i løbet af de tre år, der er gået siden, fordi næsten ingen borgere har anvendt løsningen til at kontakte myndighederne«, siger hun.

En af konklusionerne i rapporten er, at myndighederne overraskende nok er blevet dårligere til at svare på almindelig e-mail, end de var i 2010?

»Ja, det er tilsyneladende ikke blevet bedre, og det undrer mig virkelig. E-mail er jo en gængs kommunikationsmåde, så der er ikke hverken organisatoriske eller tekniske forhindringer. Jeg kan ikke forklare det«, siger Lone Berglykke.

Hun siger, at nogle myndigheder har peget på, at indholdet af den mail og digital post, der blev sendt til de mange myndigheder, har fået nogle til ikke at svare.

I undersøgelsens henvendelse til myndighederne blev de spurgt, hvor den fysiske adresse var, og hvad deres åbningstider var.

Professor Kim Normann Andersen fra Aalborg Universitet, der sammen med ph.d-stipendiat Jesper Bull Berger fra RUC, står bag undersøgelsen forklarer, at man har brugt metoden for at kunne sammenligne udviklingen i forhold til tidligere undersøgelser også i udlandet. I disse undersøgelser har spørgsmålene været de samme.

»Desuden ville vi ikke have mulighed for at henvende os til de offentlige myndigheder med konkrete sager, for de skulle være forskellige fra myndighed til myndighed«, siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden