Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

overblik. Når først data fra netbanken er ført ind i Spiir, kan man sætte dem op grafisk næsten som det passer en.
Foto: Skærmdump fra Spiir

overblik. Når først data fra netbanken er ført ind i Spiir, kan man sætte dem op grafisk næsten som det passer en.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tjeneste på nettet holder øje med, om du bruger for mange penge

Spiir overfører nu automatisk kontobevægelser i netbanken til et grafisk overblik.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvem ejer de tal i din netbank, der fortæller, hvad du bruger dine penge til, og hvordan dit budget er skruet sammen? Banken eller du selv? Det gør du selvfølgelig, mener den lille budgettjeneste på nettet, Spiir.dk.

Spiir er en gratis tjeneste, som kan omdanne tallene fra dine bankkonti til et grafisk overblik over, hvad du bruger flest og færrest penge på, samt om dit pengeforbrug holder sig indenfor budgettet.

Den tjeneste ville Spiir gerne kunne tilbyde alle danske netbankers kunder, så oplysningerne automatisk kan hentes ind på kundens Spiir-konto.

LÆS ARTIKEL

Efter to års forhandlinger med bankerne har Rune Mai, der er direktør i Spiir, nu indset, at bankerne ikke ser samme potentiale i at dele kundernes data med kunderne selv (med én undtagelse, Lån & Spar Bank).

Det er baggrunden for, at tjenesten nu har lavet en service, som - uden at spørge banken om lov - automatisk kan hente en kundes data i netbanken ind i Spiir uden brug af for eksempel NemID.

Tjenesten benytter samme vej, som netbankkunderne bruger, når de logger ind i netbanken med deres mobiltelefon på et såkaldt konto-kik, hvor man ikke kan overføre penge.

Brugeren skriver blot sit brugernavn og sin adgangskode fra mobiladgangen ind i Spiir. Derfra overføres ens data automatisk hver gang, der er bevægelse på kontoen.

Tidligere skulle Spiir-brugerne logge ind i deres netbank med NemID, finde alle deres poster på hver konto frem, gemme dem som filer og indlæse filerne i Spiir manuelt. Og det sker stadig i de banker, der endnu ikke er med i den automatiske overførsel.

»Data i en netbank er skabt af den enkelte bruger, og når brugeren giver os lov til at hente oplysningerne, er der intet ulovligt i det«, siger Rune Mai.

Spiir samarbejder kun med én dansk bank, Lån & Spar Bank, men Rune Mai lægger ikke skjul på, at han også gerne ville samarbejde med de øvrige banker.

»Bankerne har været meget interesserede, men de ser ikke samme potentiale i at dele kundernes data med kunderne selv«, siger han.

»Der tales meget om at hjælpe danskere med at få styr på privatøkonomien. Vi har lavet et værktøj, der kan informere om dine konti, dit forbrug og dit budget. Vi kan for eksempel oplyse om usædvanligt høje forbrugsposter, eller om grænsen for et månedsbudget er ved at være nået. Det hjælper folk med at reagere, før det er for sent«, siger Rune Mai, der er direktør i Spiir.

Forbrugerrådet Tænk opfordrer generelt folk til at bruge de budgetværktøjer, der er til rådighed, og vicedirektør Vagn Jelsøe siger om Spiirs initiativ, at han synes, det er en rigtig god løsning, så længe man laver det på en forsvarlig måde med hensyn til sikringen af personfølsomme data.

I Danske Bank bliver Spiirs initiativ også budt velkommen.

»Hvis kunderne i Danske Bank ser en fordel i at overføre deres bankdata til Spiir for at få et forbrugsoverblik, så er det fint med os, og konkurrence på det område kan da kun få os til at gøre det endnu bedre med vores eget grafiske forbrugsoverblik«, siger chef for forretningsudvikling i Danske Bank, Jesper Nielsen.

I Nordea siger privatkundeleder Ken Adrian, at Nordea ikke har noget problem med det. »Det er jo kunden selv, der giver Spiir tilladelse til at overføre data, og det er det afgørende«, siger han.

Spiir tjener sine penge blandt andet på samarbejdet med Lån & Spar Bank. Tjenesten regner også med at kunne få indtægter på en kommende service, der kan give overblik over brugernes forsikringer og foreslå billige alternative forsikringspakker.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden