Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
FINN FRANDSEN
Foto: FINN FRANDSEN

Kontakten mellem borgerne og myndighederne bliver mere og mere digital. Smart for nogen, men upraktisk for andre.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

4 ud af 5 danskere: Urimeligt, at ældre gang på gang skal bede myndighederne om nåde

Fra i dag skal endnu mere kommunikation med myndighederne foregå digitalt.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En ny bølge af digitalisering rammer danskerne den 1. december i år.

Det betyder blandt andet, at valg af læge og hjælp til begravelse nu skal foregå online.

LÆS OGSÅ

Det stiller nogle ældre mennesker og andre IT-ukyndige danskere i en dårlig situation. Godt nok får de stadig mulighed for at ordne kontakten til myndighederne telefonisk, men hver gang de ringer, skal de argumentere for, hvorfor de ikke kan gøre det digitalt.

I en undersøgelse, foretaget af YouGov for Ældre Sagen, svarer 79 procent af danskerne, at det er urimeligt, at udigitale borgere ikke én gang for alle kan blive fritaget for at skulle kommunikere med myndighederne digitalt.

Ældre brogere bliver utrygge
Ingrid Stokholm Lauridsen, Jurist i Ældre Sagen, er bekymret for, at mange ældre borgere vil føle sig utrygge, når de eksempelvis kontakter kommunen, fordi de ikke på forhånd kan vide, om de vil blive undtaget den digitale henvendelse.

»Vi er ikke i mod digitalisering, men vi kan blive nervøse for, at for eksempel ældre borgere ikke kan blive fritaget fra den digitale kommunikation i det omfang, de ønsker det. Men at de i stedet bliver bedt om at komme op på kommunen og få digital hjælp, selvom de aldrig har betjent en computer«, siger Ingrid Stokholm Lauridsen.

Hun fortæller, at Ældre Sagen ønsker sig en database, hvor ikke-digitale brugere kan lade sig registrere, så de ikke skal bede om at blive fritaget fra digitaliseringen, hver gang de henvender sig.

I alt 39 omårder er nu digitale

80 procent af kommunikationen mellem borgerne og det offentlige skal være digital ved udgangen af 2015, er regeringens mål.

Første bølge i regeringens digitaliseringsproces trådte i kraft 1. december 2012 - her tilføjede man ti områder til listen over obligatorisk digital kommunikation mellem borger og myndighed. Blandt andet anmodning om nyt sundhedskort og anmeldelse af flytning.

LÆS OGSÅ

Den næste bølge træder i kraft 1. december 2013. Her vil man tilføje yderligere 29 områder til digital kommunikation, for eksempel ansøgning om pas, lægeskift og hjælp til begravelse.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden