Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
KASPER LØFTGAARD
Foto: KASPER LØFTGAARD

ansvar. Det er borgerens ansvar at holde øje med, om der kommer digital post, hvis man først er tilmeldt den. Men det er myndighedens ansvar at vejlede om ændringen - i et papirbrev.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Offentlig bistand må ikke mistes, blot fordi man ikke tjekker sin e-boks

Enlige fik afslag på børnetilskud, men den går ikke, siger Ankestyrelsen.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er ikke i orden at stoppe udbetalingen af børnetilskud til en borger, blot fordi vedkommende har glemt at gå ind på sin e-post og tjekke sin mail.

Det slår Ankestyrelsen nu fast i en principiel afgørelse.

Afgørelsen om at stoppe tilskuddet blev i første omgang truffet af Udbetaling Danmark, der står for udbetaling blandt andet af sociale ydelser.

Borgerne havde altså ret til tilskuddet, selv om de ikke havde overholdt en svarfrist, som Udbetaling Danmark havde anført i en mail til dem. Mailen blev sendt til dem på e-boks. Her skulle de bekræfte, at de stadig var enlige forsørgere.

LÆS ARTIKEL

Det var de begge stadig, men de så blot ikke brevet fra den offentlige myndighed. Det var første gang, den årlige forespørgsel fra myndighederne om deres status som enlige blev fremsendt til e-boks.

Og selv om de klagede, afgjorde Udbetaling Danmark, at alene overskridelsen af svarfristen var nok til at fratage dem børnetilskuddet for juli kvartal i år.

Udbetaling Danmark forklarede beslutningen med, at borgerne havde fået både besked om at sende en erklæring om status som enlige plus en rykker for manglende svar samt endelig afgørelsen om stop af ydelsen tilsendt deres e-boks.

Men myndigheden sendte ikke noget papirbrev i nogen af tilfældene. Beskederne var kun sendt som digital post

Det er dog ifølge Ankestyrelsen bindende, når en borger frivilligt har sagt ja til at få beskeder fra offentlige myndigheder via digital post i stedet for med fysisk post.

Et ja til at få posten digitalt betyder nemlig, at myndigheden skal sende alle dokumenter til borgerens digitale postkasse. Det er borgerens ansvar at holde øje med, om der kommer digital post.

Men ifølge Ankestyrelsen burde Udbetaling Danmark på forhånd have vejledt om, at borgeren for fremtiden ikke ville modtage fysisk post, men at dokumenterne alene ville blive sendt til borgernes digitale postkasse. Og sådan en vejledning bør ikke kun sendes via digital post, hedder det i styrelsens afgørelse.

»Udbetaling Danmark har i disse sager ikke vejledt godt nok. Derfor var det undskyldeligt, at borgerne ikke fik bekræftet deres status som enlige inden for fristen. Afgørelsen betyder, at udbetalingen af børnetilskud eller ekstra børnetilskud ikke skulle være stoppet«, siger Trine Hede, afdelingschef og koordinerende ankechef i Ankestyrelsen.

Ankestyrelsen har også modtaget over 300 andre klagesager, hvor klagefristen er udløbet.

I disse sager har Ankestyrelsen besluttet at dispensere fra overskridelsen af ankefristen. Sagerne bliver derfor sendt tilbage til Udbetaling Danmark til fornyet behandling.

»Samtidig har Ankestyrelsen bedt Udbetaling Danmark overveje lignende sager, hvor borgerne ikke har klaget«, siger Trine Hede.

Ankestyrelsen forklarer i den principielle afgørelse, at når en myndighed ændrer den måde, som borgeren er vant til at modtage post fra myndigheden på, så har myndigheden en særlig vejledningsforpligtelse.

Det betyder, at borgeren på forhånd bør orienteres om ændringen. Når kommunikationsformen ændres fra fysisk post til Digital Post, bør myndigheden forud for ændringen vejlede borgerne om betydningen af jævnligt at kontrollere den digitale postkasse.

Og det er ikke tilstrækkeligt at sende den vejledning til borgernes digitale postkasse i e-boks, hedder det.

Og det var det, Udbetaling Danmark havde gjort.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden