Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: RASMUS BAANER
Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbrugerfrygt: Google nærmer sig privatlivet

EU vil godkende en fusion mellem søgemaskinen Google og net-annoncefirmaet DoubleClick. Det vil give mere snagen i privatlivet, advarer forbrugerorganisation.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En »dataindsamlingskolos«, der overvåger dit mindste klik på internettet.

Det kan blive konsekvensen, hvis Google får lov til at købe verdens største online-annoncefirma DoubleClick, frygter den europæiske forbrugerorganisation BEUC.

Alligevel ser det ifølge Financial Times ud til, at EU's konkurrencemyndigheder vil tillade fusionen uden videre anmærkninger.

»Monopollignende position« Aftalen vil gøre Google dominerende på såvel markedet for søgerelateret reklame (de annoncer, der kommer ude i højre side, når Googles søgemaskine viser søgeresultaterne), hvor de pt. sidder på 70 procent, og på markedet for bannerreklame, hvor DoubleClick sidder på 80 procent.

Det kan fører til såvel urimeligt høje priser som krænkelser af brugernes privatliv, mener BEUC

De frygter simpelthen, at virksomhederne indsamler for mange informationer om brugernes adfærd på nettet, fordi Google kender brugernes søgninger, og DoubleClick ved, hvilke sider de besøger.

»En godkendelse af Google/DoubleClick-fusionen vil ikke være i de europæiske forbrugeres interesse. Den vil give virksomhederne en monopollignende position, som vil få negativ indflydelse på det udvalg af onlineindhold, der er tilgængelig for forbrugeren, og hvad værre er - på privatlivet«, skriver BEUC's direktør Monique Goyens i en mail til politiken.dk.

Forbrugerrådet er enigt
Forbrugerrådet i Danmark er medlem af BEUC og er helt på linie med sin europæiske paraplyorganisation:

»Der er ikke nogen, der præcis ved, hvad der sker med de mange personoplysninger, der bliver indsamlet. Vi mener fra forbrugernes side, at det bør være forbrugernes ret at have kontrol over de her data, så de ikke bare kan blive brugt til hvad som helst. Man kan jo sagtens forestille sig alle mulige måder, man kan bruge de her oplysninger på i markedføringssammenhæng, som sker, uden at forbrugerne ved, det foregår« siger jurist i Forbrugerrådet Agnete Sigurd.

Forbrugerrådet er desuden bekymret for at monopolstatussen kan medføre højere priser for forbrugeren.

EU ignorerer advarsler

Siden de to internetgiganter tilbage i foråret 2007 annoncerede aftalen, der har en samlet værdi af 3,1 milliarder dollar (knap 15 milliarder kroner), har BEUC i fællesskab med tre andre europæiske forbrugerorganisationer sendt to breve til EU-kommissionen.

Heri giver de udtryk for deres betænkeligheder ved fusionen. Også Google og DoubleClicks konkurrenter Yahoo! og Microsoft har brokket sig, men alle lader de altså til at tale til den hollandske konkurrencekommissær Neelie Kroos døve øren. Konkurrencekommissæren skal i sidste ende godkende aftalen,

USA's konkurrencemyndigheder anerkendte aftalen i slutningen af 2007.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden