Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

FØDSELSDAG. Det er i dag 10 år siden, Facebook første gang blev lanceret, dengang som The Facebook. (Foto: AP Photo/Jorg Hoeck)
Foto: Joerg Koch

FØDSELSDAG. Det er i dag 10 år siden, Facebook første gang blev lanceret, dengang som The Facebook. (Foto: AP Photo/Jorg Hoeck)

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Facebook fylder 10 år: 'Fjæsen' har ændret vores liv

Facebook har været her et årti. Og har totalt ændret måden, vi kommunikerer på.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den 4. februar 2004 trykkede den 20-årige Mark Zuckerberg på en knap og forandrede verdens digitale kommunikation for evigt. Da han på skærmen bekræftede, at han ville sætte sit nye website i gang på serveren, blev verden for første gang introduceret for Facebook, der dermed fylder 10 år i dag.

Kødkataloget En ’Facebook’ er en bog med billeder af studerende på en amerikanske high school, et universitets-institut eller –fakultet. På dansk bliver det ofte omtalt som et ’kødkatalog’, fordi det er der, man kan finde nye, romantiske eller seksuelle erobringer i ens skoletid.

LÆS OGSÅ

Det website, Zuckerberg satte i gang, var dog ikke at finde på den webadresse, vi alle kender i dag. I stedet skulle den findes på Thefacebook.com, for oprindeligt var der et lille ’The’ foran Facebook-navnet.

Det var Napster-medstifteren Sean Parker, der med sin første investering i sitet foreslog blot at kalde sitet for Facebook. Den historie, ligesom historien om, hvordan to tvillinger med efternavnet Winklevoss mente, at de havde fundet på Facebook, og hvordan andre Facebook-stiftere blev hængende eller faldt fra, blev genfortalt i David Fincher-filmen ’The Social Network’ fra 2010, skrevet af Aaron Sorkin.

Fra 100 millioner til 1 milliard Filmen er blevet kritiseret for flere unøjagtigheder, men det siger noget om Facebooks gennemslagskraft, at der allerede seks år efter lanceringen blev udgivet en voldsomt populær film om det sociale netværk.

Og Facebook voksede da også med raketfart, og fik endda endnu mere fart på lige så snart, det kom ud af universitets- og high school-miljøet. Det skete i september 2006. To år senere var der 100 millioner mennesker verden over, der brugte Facebook, og sitet voksede med over 178 procent om måneden i medlemsantal. Fire år senere ramte netværket sin næste store milepæl: 1 milliard medlemmer.

På det tidspunkt var Facebook allerede en fasttømret del af måden, man kommunikerede på i den vestlige verden. Dens chatfunktioner gjorde deres til at gøre de gamle messenger-klienter overflødige og gjorde også et stort indhak i antallet af emails, der blev sendt frem og tilbage.

Fjæsen på mobilen
Folkene bag Facebook fandt hurtigt ud af, at mobilen var en af de foretrukne platforme, når brugerne tjekkede deres profiler. Det førte til en hårdfødt mobilstrategi for Facebook, der har forsøgt sig med smartphones med dedikerede Facebook-knapper og app-launcheren ’Home’, der ikke blev nogen stor succes.

Facebook fik i lang tid også kritik for deres apps på de mobile platforme, men synes nu at have fået styr på tingene. Om det er årsagen til, eller et resultat af, at flertallet af Facebook-brugerne nu tilgår sitet Facebook fra mobilen, kan man kun gisne om. Men et faktum er, at Facebooks reklame-indtægter fra mobilanonncer i sidste kvartal oversteg indtægterne fra computerskærmene.

Det sociale netværk har også været midtpunkt i flere privatlivsskandaler, fordi sitet opsamler informationer om din Facebook-adfærd til at kunne præsentere dig for mere målrettede reklamer. Hver gang er Facebook imidlertid kommet kritikken i møde, senest da de opkøbte det superpopulære, sociale fotonetværk Instagram.

Se, hvor meget tid, du i alt har brugt på Facebook
På det seneste er de unge brugere, der i sin tid var Facebooks hovedmålgruppe, begyndt at finde andre steder at udøve deres sociale netværksaktiviteter. Efter forældre og bedsteforældre også har indfundet sig på Facebook, er bestanden af unge i vesten, der starter nye på profiler på Facebook, skrumpet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men med ti år på bagen har Facebook jo heller ikke nyhedens interesse længere. For mange brugere er det dog stadig en vigtig kilde til nyheder om såvel familie og venner som den store verden udenfor, og et sted, man ’spilder’ lidt tid med glæde. For Facebook er som bekendt en underholdende tidsrøver.

Derfor har Time Magazine lavet en app i anledning af fødselsdagen, som kan vise dig, hvor meget tid, du har brugt på Facebook, siden du først meldte dig under dets faner. Du kan finde app'en HER. Men pas på, det kan være skræmmende viden.

Alligevel skal der lyde et tillykke til Facebook, der for langt de fleste er en måde at blive gladere på. Undersøgelser fra universiteterne i Texas og Wisconsin samt Cornell University viser, at de mest aktive Facebook-brugere er mere tilfredse med deres liv, og at man får mere selvtillid af blot at være på Facebook i fem minutter. Og så er en tur på ’Fjæsen’ måske ikke helt så stort et tidsspilde alligevel.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden