Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
JENS  DRESLING
Foto: JENS DRESLING

digitalt. Flere unge skal have e-boks, siger myndighederne.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Unge er for dårlige til at bruge e-boks

Det mener kommunerne, som i øjeblikket kører hvervekampagner rettet mod unge.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

18-årige Niclas Adelørn fra Aarhus modtager al sin post fra det offentlige på sin computer. Nemt og bekvemt, synes han.

»Det er mere overskueligt en almindelig post. Jeg kan bare lige gå ind og tjekke det hele, og det synes jeg er meget fedt«, siger Niclas Adelørn, der til dagligt går på teknisk skole i Aarhus.

Fra 1. november skal alle gøre som Niclas Adelørn. Den dag bliver al post fra det offentlige nemlig sendt og gemt digitalt.

Det betyder, at alle danskere over 15 år fremover vil modtage post fra det offentlige i en digital postkasse.

Men det kniber med at få de unge til at tilmelde sig. Selvom mange unge i høj grad lever deres liv på nettet, får de sig ikke oprettet på borger.dk, lyder det fra Kommunernes Landsforening (KL).

Mange kommuner har derfor taget hul på kampen for at få flere unge tilmeldt digital post inden november.

Det sker blandt andet i Skanderborg Kommune for tiden. Her går det generelt godt med at få kommunens mere modne borgere til at oprette en digital postkasse.Men de unge halter bagefter. Før kampagnen var kun 17 procent af de 15-24-årige tilmeldt.

»Vi har foreløbigt besøgt omkring 20 klasser på Skanderborg/Odder Center for Uddannelse og oplyst dem om vigtigheden af den digitale postkasse«, fortæller projektleder Jesper Imhof Rosendahl fra Skanderborg Kommune.

Kommunen udlodder biografbilletter og middag til den klasse, hvor flest får tilmeldt sig. Kampagnen har allerede hjulpet, idet andelen af unge tilmeldt Digital Post nu er oppe på 24,6 procent.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden