Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
KÅRE VIEMOSE
Foto: KÅRE VIEMOSE

unødigt? Faktum er, at mange danskere over 60 år er ganske habile it-brugere og har en god it-parathed, lyder det fra IT-branchen.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

IT-Branchen: Borgerne er unødigt bekymrede

Over 70.000 borgere har valgt at droppe det digitale postsystem.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra 1. november i år er det ikke længere de røde bude fra Postdanmark, som skal omdele danskernes post fra det offentlige. Breve fra eksempelvis sygehuset, kommunen eller Skat skal fra den dato leveres direkte i en digital postkasse såsom borgerens e-Boks eller på borger.dk.

I omkring en måned – mellem 1. marts og 4. april – har det dog været muligt for danskerne at søge om fritagelse og fortsætte med at modtage posten i papirform.

Ifølge tal fra Digitaliseringsstyrelsen har 70.517 borgere benyttet sig af den mulighed og er sprunget fra borde, før den elektroniske postordning er sat i søen.

LÆS ARTIKEL

Morten Bangsgaard, der er administrerende direktør for IT-Branchen, kalder tallet »overraskende stort«.

De ældre borgere udgør langt størstedelen af de danskere, der er blevet fritaget for ordningen. Derfor mener Morten Bangsgaard, at der skal ydes en endnu større indsats for at hjælpe de ældre over til de digitale postkasser.

»At tallet er så stort giver anledning til, at der skal reageres og gribes ind. På den korte bane drejer det sig om undervisningstilbud som de it-kurser, Ældre Sagen holder. Vi kan se, at det er noget, der batter«, siger han og påpeger, at efterspørgslen på kurserne er mangedoblet, og at Ældre Sagen har gjort en stor indsats for at følge med og klæde de mange ældre på til digitaliseringen.

Det handler også om selvtillid

It-Branchens direktør mener, at tallet på 70.517 borgere, som er blevet fritaget, slet ikke behøvede at være så stort. Mange ældre undervurderer nemlig egne it-evner. »Faktum er, at mange danskere over 60 år er ganske habile it-brugere og har en god it-parathed. At tallet er så stort, som det er, skyldes formentlig, at mange har en unødig bekymring for, om de overhovedet kan finde ud af det it-mæssige. Der skal derfor gives bedre tilbud til at blive introduceret til systemerne, og der skal være bedre vejledning hos Ældre Sagen og ude i Borgerservice i kommunerne«, siger han. Opgaven med at få de ældre til at hente deres post elektronisk ligger dog ikke kun hos Borgerservice, Ældre Sagen og de ældre selv. LÆS OGSÅ






»Brugervenlighed er det vigtigste at tænke ind i fremtidige store offentlige it-projekter. Og der er ingen tvivl om, at der er flere offentlige it-løsninger i dag, der er for vanskelige. Vi skal lære af de gode eksempler som Skats tast selv-system. I forbindelse med den seneste årsopgørelse var der allerede den første weekend halvanden million danskere, som klikkede ind på Skats hjemmeside. Det viser, at danskerne er villige til at bruge de digitale løsninger«, siger Morten Bangsgaard.

Selv om det fortsat er muligt at søge om fritagelse fra den digitale post, hvis man eksempelvis ikke har adgang til en computer, er hjemløs eller har fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, forventer branchedirektøren, at antallet af fritagne falder igen, når danskerne har vænnet sig mere til tanken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden