Sundhedsapps. Apps hjælper mange syge, heriblandt Mark på 14 år, der har sukkersyge. Appen hjælper med til at holde hans blodsukker stabilt.
Foto: Jacob Ehrbahn

Sundhedsapps. Apps hjælper mange syge, heriblandt Mark på 14 år, der har sukkersyge. Appen hjælper med til at holde hans blodsukker stabilt.

Nettet

Sundheds-apps gør livet nemmere for patienter

Sundheds-apps vil overflødiggøre hver 3. ambulatoriebesøg, vurderer professor.

Nettet

Hvis du tror, at appsene på din telefon kun kan bruges til mobilbetaling, billetbooking, spil, spas og social aktivitet, kan du godt tro om.

Bag de små ikoner på smartphones og tablets ligger nemlig langt mere alvor – blandt andet funktioner, der kan give kronisk syge patienter indblik i deres sygdomme, gøre dem mere selvhjulpne og lette deres dagligdag.

For eksempel kan astmatikere via en app holde styr på, hvornår det er tid til at anskaffe en ny inhalator, mens folk med irriteret tyktarm kan indberette deres symptomer gennem en app og med det samme få svar på, om der er behov for lægekonsultation eller ej.

LÆS ARTIKEL

Det fortæller Pia Munkholm, der er overlæge på Herlev Hospital, Europas første professor i e-health og en af de fremmeste eksperter i udviklingen af sundheds-apps.

»I øjeblikket arbejder vi i Region Hovedstaden på et projekt om hjemmemonitorering for gravide, tarmsyge, kol-patienter (kronisk obstruktiv lungesygdom, red.) og folk med forhøjet blodtryk. De sidder simpelthen selv derhjemme og måler deres symptomer og bakterieværdier, som de sender ind til os via web-apps«, siger Pia Munkholm.

Formålet er først og fremmest at give enhver patient, der kan betjene en smartphone, tablet eller computer, større indblik i sin sygdom med teknologi, som de fleste bogstaveligt talt har lige ved hånden.

Selvkontrol og stabilt blodsukker

En af de patientgrupper, som i dag kan få bedre kontrol over deres sygdom ved hjælp af mobiltelefonen, er diabetikere.

Appen Dia+ giver personer med type 2-diabetes mulighed for blandt andet at holde styr på deres blodsukker, blodtryk, kolesteroltal og vægt.

»Det er dybest set et værktøj, som gør, at man kan kontrollere sin sygdom bedre«, fortæller Morten Jakobsen, kommunikationschef hos Diabetesforeningen, der står bag appen.

»Når diabetespatienter måler deres blodsukker og indtaster værdierne i appen, kan de med det samme se, om det ligger stabilt. Det er en vigtig funktion, fordi udsving i blodsukkeret på længere sigt kan give følgesygdomme som blindhed, amputationer, nyresvigt og hjerteproblemer«, siger Morten Jakobsen.

Også børn med type 1-diabetes har fået deres egen app, der skal hjælpe dem med at holde kulhydrater og insulin i balance.

»Hvis du sidder på en grillbar og har købt en durum-rulle og en cola, kan du i appen finde billeder af netop det og få at vide, cirka hvor meget kulhydrat det indeholder, og hvor meget insulin du skal tage inden måltidet«, siger Diabetesforeningens kommunikationschef.

Tarmkontrol og trafiklys

Et af de største app-gennembrud på sundhedsområdet er ifølge professor Pia Munkholm sket for folk med kronisk betændte tarmsygdomme, som nu kan lade sig konsultere af en web-app, før de møder op til en egentlig konsultation på et ambulatorium.

Via mobil, tablet eller computer bliver de mødt af en række konkrete spørgsmål og svarmuligheder om deres mavesmerter og diarre-rytme – de samme spørgsmål, som en læge indledende ville stille under en konsultation.

»Derefter regner computeren ud, hvor galt det står til i øjeblikket, og svarer patienten med en trafiklysfarve. Og hvis farven for eksempel er rød, lyder beskeden: ’Du er højaktiv, kontakt lægen’«, fortæller professoren.

Med mobil-teknologien har tarmpatienterne ikke bare fået større kontrol over deres sygdom. De har også fået mulighed for at spille en særdeles aktiv rolle i selve diagnosticeringen.

»Ligesom man kan foretage graviditetstest derhjemme, kan patienter med tarmlidelser nu selv tage en lille prøve af deres afføring, komme det ned i et rør, ryste det og dryppe det ned på en graviditetstestlignende flade. Så tager de et billede af det med smartphonen, og efter 30 sekunder fortæller den, hvor mange milligram betændelse, der er i tarmen per kilo afføring«, siger Pia Munkholm.

De selvhjulpne tarmpatienter er ifølge professoren ikke blot et bevis på, at teknologien kan spare sundhedspersonale for tid og lette patienternes hverdag. Det er også et eksempel på, hvordan sundhedssystemet potentielt kan spare rigtig mange penge.

»Der er omkring 500.000 mennesker med irriteret tyktarm i Danmark. Det bliver kaldt verdens dyreste sygdom, fordi patienterne meget ofte har mavesmerter og diarre, som tit ender med kikkertundersøgelser og CT-skanninger, selv om smerterne normalt blot skyldes overfølsomhed og luft i tarmen. Dem kan vi nu langt hen ad vejen hjælpe på web-app«, siger Pia Munkholm.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Overordnet regner hun med, at 30 procent af alle ambulante undersøgelser kan spares væk, hvis sundheds-apps bliver udbredt, så vidt som potentialet byder.

Hvor mange penge sundhedsapps kan spare sygehuse og samfundet for i længden, er der endnu ikke lavet beregninger på.

»Men en telefonkonsultation koster cirka det halve af, hvad det koster, hvis patienterne skal møde op i ambulatorierne. Og alene de indirekte besparelser ved, at patienter ikke skal tage fri fra arbejde for at sidde og vente i et fyldt ambulatorium, sparer tydeligvis en hel del«, siger hun.

App-ekspert: Naturlig udvikling

At de mobile apps i stigende grad vinder indpas på sundhedsområdet, overrasker på ingen måde Babar Baig, der siden 2005 har arbejdet med udvikling og markedsføring af apps for danske virksomheder.

»Efterhånden som vi bruger vores telefon til mere og mere, er det helt naturligt, at vi også udnytter den til at holde øje med vores sundhedstilstand, sygdomssymptomer og så videre«, siger han.

Babar Baig hæfter sig især ved den merværdi, som de digitale platforme kan bidrage med, når det kommer til selvkontrol.

»En simpel funktion som det, at man kan få en push-meddelelse, hvis man har glemt at tage sin medicin, er et godt eksempel på, hvorfor det er smart at bruge apps i den her sammenhæng«, siger han.

Lydhøre patienter

Spørger man professor Pia Munkholm, er det mest bemærkelsesværdige ved den mobile sundhedsteknologi, at den forbedrer brugernes adfærd.

»Vi oplever, at patienter i højere grad lever op til anbefalingerne om, hvad de skal spise, og husker at tage deres medicin, når de har en app at støtte sig til. Og det er i virkeligheden der, vi opnår den største besparelse, for det kan ende med at blive meget, meget dyrt, hvis en patient glemmer at tage sin medicin«, siger professoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hun forudser, at teknologien inden udgangen af næste år vil være koblet sammen med det etablerede sundhedssystem, så data fra udvalgte apps havner direkte i patientjournalerne.

»Det er selvfølgelig ikke alle, der vil gøre brug af de her apps, men jeg gætter på, at to tredjedele er i målgruppen. Især de unge synes virkelig, det er en svir at kunne få en finger med i spillet«, siger Pia Munkholm.

Hun understreger dog samtidig, at mobilteknologien er og bliver et supplement til de fysiske konsultationer.

»Det er jo ikke, fordi vi skal undgå den direkte kontakt med patienterne, slet ikke. Men meget kan foregå elektronisk i dag, og hvorfor ikke udnytte de fordele, det giver?«, lyder det fra professoren.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce