Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

SOCIALT. Den tyske landsholdsspiller Lukas Podolski skyndte sig at tage en selfie med VM-pokalen og Angela Merkel efter finalen. Den røg ud på Twitter, sammen med rekordstore antal tweets, Facebook-posts, kommentarer og likes (Foto: Lukas Podolski/Twitter)

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

VM-finalen hittede: 618.725 tweets i minuttet

Der har aldrig været så meget knald på Facebook og Twitter som under VM i fodbold.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

VM i fodbold er altid en stor begivenhed. Men i en tid, hvor folk lever deres liv på sociale medier, får begivenheden en helt ny dimension og størrelse. Det står klart, efter tallene er blevet gjort op oven på finalen mellem Tyskland og Argentina søndag. Der har simpelthen ikke været så meget social aktivitet omkring nogen anden event i de nye mediers historie.

Hver 4. Facebook-bruger snakkede VM

Ifølge Facebook var der 350 millioner mennesker, der i løbet af slutrunden var engageret i snakken om VM på en eller anden måde. Det er omkring hver fjerde Facebook-bruger ud af de 1,2 milliarder mennesker, der er tilmeldt Facebook over hele verden.

Man kan også tage et andet perspektiv på, hvor meget aktivitet, der er tale om: Det lykkedes de 350 millioner Facebook-brugere at lægge mere end tre milliarder posts, likes og kommentarer om VM op i den periode, VM kørte.

»Vi vidste godt, at VM ville blive en stor event, men det her er altså ret bemærkelsesværdigt«, fortæller Nick Grudin, Facebooks chef for globale mediepartnerskaber til Reuters. »Vi har aldrig tidligere målt så meget ’samtale’ omkring en begivenhed.«

Twitter-rekord og tyske selfies
Der ligger en anden overraskelse i, hvordan samtalen var fordelt over forskellige lande. Det var måske ikke så underligt, at Brasilien stod for langt den største del af de tre milliarder posts, kommentarer og likes på Facebook. Hele 26% af disse kom fra VMs værtsland.

Men den næststørste aktivitet kom fra et land, der traditionelt set ikke har været meget for fodbold, som vi kender det: USA. 10 procent af alle de mange Facebook-aktiviteter omkring VM kom fra USA. Indonesien var nummer tre, og de var ikke engang med i slutrunden.

Selve VM-finalen trak også en hel del aktivitet. Her var 88 millioner mennesker aktive på Facebook under selve kampen, og lagde 280 millioner likes, kommentarer og posts op på ’fjæsen’. Men Facebook var ikke den eneste platform, hvor der var rekordstor aktivitet under VM.

Der blev også slået rekorder på Twitter. Under VM-finalen mellem Tyskland og Argentina blev der sendt 618.725 VM-relaterede tweets i minuttet. Det første, der skete, da Tyskland havde vundet, var, at de tyske spillere begyndte at tage selfies af sig selv, med pokalen og med kansler Angela Merkel. Sådan er det med fodbold-VM i det 21. århundrede.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden