Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

DAGLIGVARER. Familien Nielsen i Hørsholm er en af de familier, der har erfaring med at købe ind på nettet.
Foto: ARKIVFOTO: PETER HOVE OLESEN

DAGLIGVARER. Familien Nielsen i Hørsholm er en af de familier, der har erfaring med at købe ind på nettet.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hver tredje køber mad på nettet

På to år er antallet af danskere, der fylder indkøbsnettet online, fordoblet.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I dag vælger langt flere online-løsningen end for blot to år siden. Siden 2011 er antallet af danskere, som har prøvet at købe fødevarer på internettet næsten fordoblet. 19 procent købte fødevarer online i 2011, i dag er tallet steget til 35. Det skriver fødevaremediet foodculture.dk.

LÆS OGSÅ

At cirka hver tredje dansker har fyldt indkøbsposen foran computerskærmen, viser en spørgeskemaundersøgelse foretaget af Landbrug & Fødevarer, som har undersøgt danskernes køb af fødevarer på internettet.

»Det er et overraskende resultat, at så mange flere har prøvet at købe fødevarer på nettet. Jeg er især overrasket over, at knap hver tredje af dem, der køber fødevarer på nettet, foretager indkøb hver uge«, siger Malika Buhr Pedersen, som står bag undersøgelsen.

Vi har fået tillid til kvaliteten
Forbrugerne er ved at lære ikke at bekymre sig om og ved at lære at holde af netshopping. Det er en af årsagerne til, at vi flittigere fylder online indkøbsvognen med sukker, kaffe og dåsetomater. Nu tror vi på, at fødevarer købt på nettet er af god kvalitet. Det mener professor og ekspert i e-handel Niels Bjørn-Andersen fra CBS.

»Vi forbrugere er på en online-indlæringskurve, hvor vi vænner os til at købe varer på nettet. Vi har især været skeptiske over for køb af ferskvarer, som ikke er en standardvare, for vi har spurgt os selv, hvilken kvalitet vi modtager varen i, og om den vil være frisk. Forbrugeren er efterhånden ved at være overbevist om, at det kan være effektivt og godt at købe fødevarer online«.

I forhold til, hvor flittige danskerne er til at købe andre varer online, er vi stadig tilbageholdende med køb af fødevarer.

Tal fra Danmarks Statistik fra juni 2013 viser, at 72 procent, eller 3,3 millioner af danskere, har e-handlet inden for det seneste år. I spørgeskemaundersøgelsen fra Landbrug & Fødevarer angiver 65 procent, at de aldrig har købt fødevarer på internettet.

Forklaringen er, at det er mere naturligt at købe biografbilletter end kærnemælk online, siger Niels Bjørn-Andersen til foodculture.dk

»Danskerne skal stadig forbi den tryghedsbarriere, der gør, at vi holder igen med at købe letfordærvelige fødevarer online. Det handler især om de varer, der kræver en kold kæde hele vejen fra butikken til forbrugeren. Her har forbrugeren behov for en lang tilvænningsperiode. I takt med at online supermarkederne får raffineret deres forretningsmodel, og forbrugerene får flere gode oplevelser med at købe fødevarer online, vil onlinesalget af fødevarer stige yderligere i fremtiden«, forudser Niels Bjørn-Andersen.

Prisen er afgørende

Undersøgelsen fra Landbrug & Fødevarer viser, at ønsket om at se varen fysisk begrænser flest i at klikke 'køb' for fødevarer på nettet. Det samme gør en høj pris for varen og for levering.

Prisfølsomhed er netop centralt i online-supermarkedet nemlig.com's nye tiltag. For få uger siden lancerede supermarkedet en stor prismatch kampagne, hvor det sænker prisen på levering med op til 50 procent.

Discountpriserne skal imødekomme det prisfokus mange forbrugere har i dag, forklarer Stefan Plenge adm. direktør i nemlig.com til foodculture.dk.

»De seneste 5-7 år er der sket en ændring i forbrugernes mentale prisparameter. I dag har de fleste forbrugere fokus på pris. Uanset, om man har få eller mange penge, vil man ikke betale for meget for en vare. Det gælder også for fødevarer. Derfor introducerer vi nu fødevarer online til discountpris«.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden