Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Morten Bay
Foto: Morten Bay

LINK. Overskrifter fra dit Facebook-feed som ovenstående forsøger at lokke dig til at klikke på dem ved at være hemmelighedsfulde. Men det vil Facebook nu skrue ned for.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Facebook vil spare dig for snyde-overskrifter

De såkaldte Clickbait-overskrifter vil fremover dukke sjældnere op i dit nyhedsfeed.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Gæt, hvilken kendis er blevet set på en strand i Frankrig«. »Denne hemmelighed gør dig slank på blot 30 sekunder«. »Du har aldrig set en dyrevideo så nuttet som den her«. Disse meget lidt informative overskrifter er eksempler på et fænomen, der hører til i den mere irriterende del af Internet.

Lokker dig til at klikke Fænomenet kaldes ’Clickbaiting’, fordi overskrifterne er designet til at få til dig lokket til at klikke på linket, de henviser til. Det tjener både medier og annoncører penge ved, så flere klik de kan lokke ud af dig med hemmelighedsfulde opråb, jo bedre.

Uheldigvis har disse Clickbait-overskrifter fundet vej til dit Facebook-nyhedsfeed. De fleste Facebook – brugere har formentlig prøvet at få kastet Clickbait i ansigtet, enten videresendt fra en ven, eller via et medie eller et brand, de følger.

Men det vil Facebook gøre noget ved nu. Det sociale netværk har fået så meget dårlig feedback på Clickbait-posts, at de ikke længere føler, de kan stå inde for dem. Derfor vil de nu nedprioritere posts, der indeholder Clickbait-overskrifter, sådan at du ser dem sjældnere. Det skriver Facebook på deres nyhedsblog.

Sådan afsløres Clickbait

En af måderne, Facebooks computere vil afgøre, hvorvidt der er tale om Clickbait, handler om folks brugsmønstre. Hvis mange klikker på et bestemt link, men hurtigt vender tilbage til Facebook, vil det blive tolket som at der ikke var noget af værdi på den anden side af linket.

LÆS OGSÅ

Facebook vil også kigge på, hvor mange mennesker, der kommenterer på posten, hvor linket befinder sig. Hvis mange klikker på linket, men kun få kommenterer, vil det også blive tolket som at der er tale om Clickbaiting.

Det sociale netværk har også annonceret, at de fremover vil opprioritere status-opdateringer fra f.eks. medier eller brands, hvor et link til en artikel befinder sig i overskriften, snarere end under et billede. Facebook-brugerne vil nemlig tilsyneladende hellere se overskrifter, hvor de kan gå direkte til artiklen, i stedet for at skulle lede efter et link.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden