Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Kun halvdelen af danskerne er klar til at modtage digital post

De offentlige kontorer dropper papir og konvolutter 1. november.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Om mindre end to måneder skal de danskere, der har mulighed for det, være klar til at modtage al post fra det offentlige via computeren, mobiltelefonen eller på deres iPad. 1. november er det slut med krøllet papir og gammeldags konvolutter, når der kommer ’brev’ fra skattemyndighederne eller kommunen.

Målet er, at 80 procent af al skriftlig kommunikation mellem det offentlige og borgerne skal foregå digitalt fra 2015. Og forventningen er, at det vil give statskassen en årlig besparelse på rundt regnet 1 milliard kroner. Men der lang vej endnu, før målet er nået.

Indtil videre har 2.601.950 danskere tilmeldt sig det nye digitale postsystem, Digital Post, viser en ny opgørelse, som Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet for Politiken. Det svarer til 55,4 procent af de i alt 4,7 millioner danskere over 15 år, der er målgruppen.

For at sætte skub i processen skal kommunerne nu konkurrere om, hvem der kan få flest borgere ’gjort digitale’ inden 1. november. Samtidig har kommunerne uddannet 7.000 såkaldte it-ambassadører, der kan hjælpe borgerne med at forstå og benytte det digitale postsystem ude på de lokale biblioteker og borgerservice-centre.

»Udviklingen går jo hele tiden i den rigtige retning, men hvis vi skal i mål med de ambitioner, der er sat op, kræver det, at vi får taget et ryk de kommende måneder«, siger Jacob Bundsgaard, formand for Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget i Kommunernes Landsforening og socialdemokratisk borgmester i Aarhus.

»I min egen kommune har vi desuden uddannet nogle af de kommunale hjemmehjælpere til også at være it-hjælpere, så de kan tilbyde at hjælpe de ældre derhjemme«, siger Aarhus-borgmesteren.

Mulighed for at blive fritaget

Men det er ikke alle borgere, der kan og vil skifte papiret ud med internettet. Derfor er det muligt at blive fritaget fra den digitale postordning, hvis man eksempelvis ikke har adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse, hvis man er registreret som udrejst af Danmark, er hjemløs, har sproglige vanskeligheder, har praktiske vanskeligheder ved at skaffe NemID eller er ramt af demens. Antallet af borgere, der får dispensation, vokser støt og roligt og er nu oppe på 327.494 personer eller 7 procent af den samlede målgruppe.

»Der er en klar sammenhæng mellem alder og fritagelse, og det er jo helt som forventet, at jo ældre du er, jo større er sandsynligheden for, at du skal fritages for Digital Post«, siger Louise Kampmann, teamleder i Digitaliseringsstyrelsen.

Hun glæder sig over, at stadig flere ældre ifølge statistikkerne kommer på internettet.

Det er også oplevelsen i Ældre Sagen, der tilbyder it-undervisning over hele landet.

»Vi havde gerne set, at borgerne selv kunne vurdere, om de ville være fri for denne digitale postordning, men når det er sagt, er det generelt vores indtryk, at fritagelsesprocessen er forløbet fornuftigt ude i kommunerne«, siger Linda Lützau Nielsen, digitaliseringskonsulent i Ældre Sagen:

Hun understreger dog, at fritagelsen ikke omfatter andre områder end Digital Post. »Det er fortsat et krav, at man eksempelvis skal anmelde en flytning og ansøge om hjælpemidler digitalt, selv om man har fået en fritagelse fra Digital Post. Vi så gerne, at man kunne få en generel fritagelse både for digital post og digital selvbetjening«, siger Linda Lützau Nielsen, der oplyser, at der fortsat er omkring 255.000 danskere over 65 år, der aldrig har været på internettet.

Digitaliseringsstyrelsen bekræfter, at der er en række digitale løsninger, der også omfatter de borgere, som udtrykkeligt er blevet fritaget for Digital Post: »Men her kan borgerne altså til enhver tid henvende sig i den kommunale borgerservice, så får de den hjælp, de har brug for«, siger Louise Kampmann.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden