Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Snart vil supercomputere som IBMs Watson kunne spørges om alt muligt, selv fra en smartphone. Det betyder, at det kan blive nemmere at være kunde i helt almindelige butikker. (Foto: Clockready/Wikimedia Commons)

Snart vil supercomputere som IBMs Watson kunne spørges om alt muligt, selv fra en smartphone. Det betyder, at det kan blive nemmere at være kunde i helt almindelige butikker. (Foto: Clockready/Wikimedia Commons)

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Supercomputere skal hjælpe dig med indkøb i fremtiden

Verdens mest avancerede data-analysemetoder vil blive brugt på dig i butikkerne.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Du har formentlig hørt om supercomputeren Watson. Det var den IBM-maskine, der i 2011 formåede at slå to tidligere vindere i den amerikanske udgave af ’Jeopardy’. Nu vil IBM imidlertid slippe Watsons superkræfter løs på hele verden, sådan at du også kommer til at møde supercomputeren i din hverdag.

Spørg computeren

I forbindelse med konferencen Insight 2014, der i disse dage finder sted i Las Vegas, har IBM annonceret tre nye produkter, der skal få Watson tættere på den almindelige forbruger. Det skal ske gennem at give lettere adgang for små og mellemstore virksomheder, der normalt ikke har penge eller andre ressourcer til at anvende supercomputere.

De tre produkter er DataWorks, dashDB og Cloudant, der hver især kan bearbejde data på en højst avanceret måde, men uden at det bliver for teknisk for brugeren. DataWorks ”renser” de data, der sendes gennem systemet for fejl og klargør dem for dashDB, der så kan bruge de forskellige data til at komme op med svar på helt almindelige spørgsmål.

Cloudant gør det muligt let at integrere ovenstående med virksomhedens egne computersystemer. Men disse detaljer er i princippet underordnede. Det er slutresultatet, der er det vigtigste. Med IBMs nye system kan man nemlig stille computeren et spørgsmål i helt almindeligt sprog, og så kommer den med svar ud fra de data, den har tilgængelig.

Computere i skyen anbefaler dit nye tøj
Det betyder, at en butiksekspedient for eksempel vil kunne hjælpe dig meget bedre, hvis butikken er koblet op til Watson Analytics, som systemet hedder samlet. Selv en helt uerfaren, nyansat ekspedient vil kunne svare meget bedre på kundernes spørgsmål, fordi vedkommende kan finde svar næsten lige så let som at bruge Google.

Et eksempel kunne være, at butikken har købt sig til et sæt af de data, der hele tiden bliver indsamlet om os og solgt videre af f.eks. sociale medier. Ved at slå op i Watson Analytics, kan en ekspedient i en tøjbutik måske slå op, at danske mænd i fyrrerne med brunt hår og en højde på over 1.80 statistisk set hellere vil have hvide skjorter end blå. Og så kan ekspedienten vise en kunde, der passer på beskrivelsen, de hvide skjorter først.

Ovenstående er naturligvis et lidt søgt og tænkt eksempel. Men med muligheden for at analysere data lynhurtigt og næsten lige så nemt som at bruge Google, bliver der stillet viden til rådighed for almindelige mennesker, der ikke har været tilgængelig før. Tidligere har denne type data-analyse kostet det hvide ud af øjnene. Nu er det gratis.

Samarbejder med Apple
I et forsøg på at få udbredt Watson Analytics har IBM nemlig benyttet sig af den såkaldte Freemium-model, hvor minimal brug er gratis, og efterhånden som behovene stiger, stiger prisen også. Det betyder, at selv helt små butikker og virksomheder nu kan anvende data-analyse på ultrahøjt plan.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

IBM har masser af konkurrenter på dette område, fra Oracle til Microsoft, men ifølge virksomheden selv kan ingen af disse firmaer levere en så intuitiv og brugervenlig oplevelse, at man nærmest kan stille et spørgsmål til Watson Analytics i sit eget sprog – til en pris, der starter ved gratis. Og så mener IBM, at de har endnu en fordel.

I juli annoncerede IBM, at de havde indgået et samarbejde med Apple. Det har de gjort, fordi så mange mennesker ude i verden har mobile Apple-enheder, og IBM vil gerne have resultatet af Watson Analytics-søgninger ud på disse mobile enheder.

Forudsiger baby-sygdomme
IBMs chef for IBM-Apple-partnerskabet, Fred Balboni, brugte et eksempel, som mange sikkert kender til. Når man er ude at rejse, og ens fly er forsinket, kommer man tit ud for, at man ankommer for sent til at nå sit næste fly. I disse tilfælde kan stewardesserne sjældent fortælle én, hvilke andre muligheder, man har, for der er alt for meget data at holde styr på med 300 passagerer ombord i flyet.

Men med Watson Analytics er idéen, at stewardessen fra en iPad kan ’spørge Watson’ om, hvad en given passagers bedste muligheder for at komme videre er – og få svar på ingen tid. Der skal ikke først slås op på en webside eller tages højde for andre forsinkelser rundt om i systemet – alt det klarer supercomputerne i IBMs datacentre rundt om i verden, og sender dig svaret via nettet.

Et andet eksempel, IBM præsenterede, er muligheden for, at en børnesygeplejerske f.eks. via en iPad kan tilgå de data, der henover et døgn er blevet samlet ind omkring en baby, der er født for tidligt. Ved at give Watson Analytics disse data, kan systemet forudsige, om der er risiko for, at baby’en får komplikationer af den ene eller den anden art hen over de næste 24 timer.

Slut med ’Big’ Data
Alt dette er en del af det såkaldte Big Data-fænomen, hvor man i stigende grad er ved at droppe ordet ’Big’, fordi det i virkeligheden handler om alle mulige størrelser data, som Watson Analytics kan fodres med, eller som en virksomhed køber sig til. Det kunne man tydeligt mærke på Insight 2014-konferencen, hvor flere af eksperterne holdt sig fra at bruge udtrykket.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden