SIKKERHED. Unge og børn helt ned til børnehavealderen skal nu have sikret deres digitale færden.
Foto: DITTE VALENTE (arkiv)

SIKKERHED. Unge og børn helt ned til børnehavealderen skal nu have sikret deres digitale færden.

Nettet

Børns digitale dannelse skal styrkes

Medierådet for Børn og Unge får flere penge til at oplyse om færden på nettet.

Nettet

Børn skal være bedre til at undgå digitale faldgruber, når de sætter sig bag computeren eller tabletten.

Derfor har en bred gruppe af folketingets partier sat penge af til at styrke »børn og unges mediekundskab«. Det sker i form af en fast bevilling på den nye filmaftale, hvor der afsættes en million kroner i 2015 og herefter to millioner årligt til Medierådet for Børn og Unge.

Politiken skrev i oktober, hvordan børn og unge bliver misbrugt kommercielt på sociale medier. Både som afsendere, ved at reklamere for gaver og produkter, de har fået tilsendt – men også som modtagere, der ikke kan gennemskue, at deres ’idolers’ opslag er skjult reklame.

Derfor er medierådets formand, Anne Mette Thorhauge, også glad for, at der nu både er politisk ønske om - og økonomisk grundlag for - at lære børn at navigere i den digitale verden. For selv om medierådets primære opgave har været at aldersklassificere film, er der siden kommet andre opgaver til, fortæller hun:

»Når vi klassificerer film, er det med fokus på, at børnene kan tage skade ved eksempelvis at blive meget bange. Men med de nye medier rejses helt andre problemstillinger, som for eksempel indsamling af private data eller uigennemskuelige forretningsmodeller. Derfor er jeg rigtigt glad for, at vi nu får flere penge, så vi kan styrke vores oplysningsarbejde på den front.«

Handler om børn helt ned til børnehaven

Hun fortæller, at hvor det tidligere primært har handlet om at skærme børn for skadeligt indhold, betyder de sociale medier og det ændrede medielandskab, at der i ligeså høj grad er brug for at lære børnene at begå sig i det digitale landskab:

»I dag handler det om mere end skræmmende indhold. Det handler også om at give børnene kompetencer til at begå sig sikkert på nettet. At lære dem, at afsendere kan have kommercielle interesser, at deres adfærd sætter digitale spor på nettet, eller hvordan man undgår digital mobning«.

Hun fortæller, at man nu også vil udvide indsatsen omkring børn og computerspil, hvor man helt ned 4-5-års-alderen ser børn bruge tabletcomputere i børnehaverne.

Også i Børnerådet er de glade for, at Medierådet for Børn og Unge nu har fået ekstra penge tildelt, fortæller formand Per Larsen:

»Det viser, at politikerne nu tager problemet alvorligt. Det er også højaktuelt, når man ser på, hvordan politikere bliver svinet til på nettet. Det er to sider af samme sag – det handler om dårlig netkultur. Vi skal sørge for, at børnene bliver digitalt kompetente og kan begå sig i den verden. Og pengene kan være med til at styrke medierådets rolle i den sammenhæng.«

Han mener dog ikke, at ansvaret alene skal påhvile børnene, men i lige så høj grad forældre og skoler.

»Det vil være naturligt, at skolerne også tager det op i forbindelse med den almindelige undervisning. At de bruger det materiale, som medierådet har udsendt, og griber de bolde, medierådet kaster ud. For det er virkelig et emne, der vedrører alle børn - og noget, der sikkert påvirker flere, end man lige tror«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Penge til en kontinuerlig indsats

Per Larsen fra Børnerådet kalder beløbet på 1 million kroner »et pænt skridt i den rigtige retning« og er glad for, at medierådets indsats på området nu ikke længere afhænger af tidsbegrænsede EU-donationer.

Indtil nu har medierådets indsats nemlig primært været kampagner finansieret af EU. Men med den ekstra million, rådet får i 2015, og de to millioner kroner, det kommer til at få hvert år fra nu, vil et mere kontinuerligt arbejde være sikret, forklarer formand Anne Mette Thorhauge:

»Vi har arbejdet rigtig meget med børn og unges digitale dannelse, fordi vi har set, at det har været nødvendigt. Men det har været en begrænset indsats, fordi pengene fra EU kun har rakt til kampagner. Med de nye penge har vi mulighed for at lave en kontinuerlig indsats på området. Vi er ikke længere afhængige af, hvordan vindene blæser i EU.«

De penge, det danske medieråd for børn og unge får tildelt, er dog stadig langt under, hvad vores skandinaviske naboer prioriterer til deres medieråd, fortæller hun.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden