sikker. Fra foråret vil Skat sende mails til borgerne via Digital Post. Det vil gøre det en del vanskeligere for svindlere at forsøge sende falske kopier af mails fra Skat til borgerne.
Foto: Jens Dresling

sikker. Fra foråret vil Skat sende mails til borgerne via Digital Post. Det vil gøre det en del vanskeligere for svindlere at forsøge sende falske kopier af mails fra Skat til borgerne.

Nettet

Skat åbner en dør på klem for brug af Digital Post

Skat vil både benytte Digtal Post og mails ved kommende masseudsendelser.

Nettet

Skat vil fortsat stadig sende mails om slutopgørelser og restskat ud til skatteborgernes almindelige mailadresser.

Men fra foråret 2015 vil myndigheden også gøre det muligt for borgerne at modtage post fra Skat via Digital Post, som er langt bedre egnet til at forebygge svindelmails - hvis de vel at mærke selv tilvælger det, oplyser Skatteministeriet.

LÆS ARTIKEL

Skat har den seneste tid fået kraftig kritik for ikke at gøre det optimale i forhold til it-sikkerheden, når myndigheden sender meddelelser ud til borgerne. Skat er især blevet kritiseret for at sjuske med IT-sikkerheden, når myndigheden vælger at sende millioner af mails med aktive links ud til danskerne på deres almindelige emailadresser.

Kritikken går på, at det sikkerhedsmæssigt er dårlig praksis at åbne op for, at svindlere kan kopiere mailen og lave indholdet af linksene om, så brugerne havner på steder, hvor de kan blive franarret deres personlige oplysninger og i sidste ende deres penge eller identitet, hvis de klikker på dem.

Den mulighed bliver svindlerne frataget, når en myndighed vælger at sende mails til borgerne via Digital Post. Først og fremmest fordi ingen andre end offentlige myndigheder kan sende mails ud til borgerne via Digtal Post, og desuden vil man som modtager af post selv have godkendt de myndigheder og organisationer og firmaer, man modtager post fra i e-Boks.dk .

Når Skat til foråret gør det muligt at modtage post via Digital Post, sker det kun automatisk for de borgere, der lige nu ikke er tilmeldt den mail- og SMS-adviceringsservice, som Skat tilbyder på sin hjemmeside. Hvis man allerede er tilmeldt den service, skal man selv logge ind på hjemmesiden og slå adviceringen fra for at modtage Digital Post fra Skat i stedet.

»Men jeg vil ikke gå ind i en teknisk vurdering af, om det nu er en god eller dårlig ide at sende mails ud til borgerne med links. Det må Skats it-folk selv svare på. Men omkring kritikken af Skat vil jeg gerne sige, at det er godt, at mange eksperter kommer med gode råd til Skat om, hvordan de skal forholde sig til sikkerheden. Det kan få Skat til holde sig oppe på tæerne«, siger skatteminister Benny Engelbrecht (S).

»Men den gode nyhed er altså, at til foråret vil Skat benytte sig af Digital Post, når der sendes besked ud til danskerne«, siger han.

»Den kedelige virkelighed er så, at der stadig vil være nogle, der sender mails ud i Skats navn«, siger Benny Engelbrecht.

»Så Skat skal stadig gøre, hvad de kan for at sikre sig, at de har de rigtige advarsler på hjemmesiden, og at de anmelder alle forsøg på for eksempel mailsvindel«, siger han.

Digitaliseringsstyrelsen oplyser at af de 4,7 millioner danske borgere over 15 år, der er omfattet af 'lov om Offentlig Digital Post' er 90 procent nu tilmeldt systemet, mens 10 procent har fået fritagelse.

Tallet dækker dog over en del, der blev automatisk tilmeldt, da loven trådte i kraft 1. november. På det tidspunkt havde 66 procent selv tilmeldt sig, mens 24 procent blev automatisk tilmeldt.

Har man i forvejen en indbakke på e-Boks.dk, vil man også modtage sin digitale post der.

Rettelse: Denne artikel er blevet opdateret. Vi var i første version fejlagtigt kommet til at skrive, at skat fra foråret 2015 går helt over til Digital post og holder op med at sende mails ud til borgernes almindelige mailadresser. Det er ikke tilfældet. Redaktionen beklager fejlen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce