Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forbrugerombudsmanden giver netbutik kæmpe bøde for spam

Kun én gang før har nogen fået så stor en bøde, som SmartGuy får nu.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Virksomheden SmartGuy er blevet idømt en bøde på 800.000 kroner for spam. En bøde i den størrelse er kun blevet givet én gang før. Det oplyser Forbrugerombudsmanden.

SmartGuy sælger blandt andet tøj og sko på nettet. Virksomheden idømmes bøden for at sende reklamer via sms og mail til personer uden deres samtykke.

Forbrugerombudsmanden skriver i en pressemeddelelse, at bødens størrelse blandt andet afspejler, at der er tale om næsten en kvart million sms-beskeder og 42 e-mails over fem kampagnebølger, og at SmartGuy efter de første reklamebølger blev gjort opmærksom på klager over beskederne.

»Kun én gang tidligere har en virksomhed fået så stor en bøde i en sag om uanmodede reklamer. Det understreger sagens alvor. Den store bøde skyldes, at SmartGuy har sendt de ulovlige reklamer til et meget stort antal personer«, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

DSB fik i 2010 en tilsvarende bøde på 800.000 kroner efter at have sendt 200.000 sms-beskeder uden modtagernes samtykke.

Forbrugerombudsmanden oplyser, at det i SmartGuys tilfælde er en formildende omstændighed, at virksomheden mente at have tilladelse til at sende sms-beskederne.

»Virksomheder skal være opmærksomme på, at et samtykke fra en person til at modtage reklamemails ikke gør, at de derved lovligt kan sende reklame på sms til personen. Det vil kræve et særskilt samtykke«, siger Henrik Øe.

I april skiftede SmartGuy navn til Stylepit.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden