Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Den nye Star Wars trailer har slået alle rekorder på YouTube Kilde: Politiken

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ugen på nettet: Star Wars-trailer slår YouTube-rekord

I denne uge kom det også frem, at Netflix inspirer babynavne i USA.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ugens virale hit: Star Wars-traileren og dens afkom

De 30 mest sete videoer på YouTube nogensinde er alle musikvideoer. Psys ’Gangnam Style’ er stadig nummer et med over 2 mia. views. men udelukker man musikvideoerne, er den mest populære video ’Charlie bit my finger – again’ (Hvor storebror stikker sin finger ind i lillebrors mund og ikke kan forstå, at det gør ondt, når han bider) med over 800 millioner views, samlet op over 7 år.

Når vi snakker filmtrailere, har den mest populære indtil nu været ’50 Shades of Grey’-traileren, der på fire måneder har samlet over 38 millioner views sammen på YouTube. Men så kom den første teaser-trailer for den næste Star Wars-film: ’Star Wars: The Force Awakens’.

Den har på blot fem dage slået rekorden og har i skrivende stund mere end 40 mio. views på YouTube. For nogle uger siden beskrev vi, hvad der sker, når nettet går i Star Wars-mode, så det skal vi ikke bruge for meget plads på igen. Men i kølvandet på den nye trailers eksplosive popularitet, er der naturligvis sket det, der altid sker med Star Wars: Fansene har taget over og har lavet en masse sjov og ballade med traileren som kilde.

Der er for eksempel den animerede GIF, hvor den nye type lyssværd, der bliver præsenteret i traileren bliver lavet om til en laser-schweizerkniv (i det hele taget har folk lavet ret meget gas med det lyssværd – se linket herunder).

Eller hvad med den skræmmende præcise version, der er udført i Lego? Eller den version, hvor lydsporet fra den originale trailer bliver brugt, men alle billederne er fra Mel Brooks-klassikeren ’Spaceballs’?

Men den bedste – især for Star Wars-fans – er den version, som parodierer alle de heftigt omdiskuterede ændringer, George Lucas lavede til Special Edition-udgaven af den originale trilogi. Hvordan ville traileren se ud, hvis George Lucas fik lov at pille ved tingene? Det kan du se på linket herunder,

Én ting er sikkert – Star Wars-fans har for meget fritid, når så mange parodier kan komme på nettet kun få dage efter premieren på traileren.

LINK:Schweizerkniv-lyssværdet

LINK:Her kan du se de mange lyssværd-parodier

LINK:LEGO-versionen af traileren

LINK:Spaceballs-versionen

LINK:George Lucas Special Edition


Ugens trend: Netflix-navne til babyer

Det er ikke noget nyt, at tv-serier kan inspirere til babynavne. Da den ultrapopulære serie ’Nikolaj og Julie’ rullede over danske skærme for mere end ti år siden, var det med til at booste de to navnes popularitet, når babyer blev navngivet over det ganske land. I 2012 blev 146 amerikanske spædbørn døbt Khaleesi efter Emilia Clarkes rolle i ’Game of Thrones’.

Men i år er forbindelsen mellem navne og tv-serier blevet tydeligt påvirket af, at Netflix er kommet på banen. Navnene fra Netflix’ originale hitserier ’House of Cards’ og ’Orange is the new Black’ var blandt de allermest benyttede i USA i 2014. Det viser en årsopgørelse publiceret af hjemmesiden BabyCenter.

De to mest populære navne er Jackson til drenge og Sophia til pigerne, hvilket ikke har ret meget med tv at gøre. Men kigger man på trends inden for babynavnene, er tendensen tydelig. Således er navnene fra ’Orange is the new Black’ stormet frem og er steget adskillige procent i popularitet: Galina er steget 67%, Nicky er steget 35%, Piper 28%, Larry 28% og Dayanara 19%.

Også de ellers så kyniske personager fra ’House of Cards’ har inspireret en hel del forældre. Kevin Spaceys ubehagelige hovedperson Frank Underwood har fået navnet Frank til at stige 19% og Francis 5%. Dertil kommer Garrett, der er steget 16%, Claire med 14%, Zoe 13% og Remy 11%.

Ugens fund: Barcroft TV

YouTube er hjemsted for mange mærkelige ting. Men hvis du gerne vil se en hel masse mærkelige ting samlet på ét sted, bør du kaste dig over den YouTube-kanal, der hedder Barcroft TV.

Producenterne bag specialiserer sig i historier fra virkeligheden (tilsyneladende), der dog ofte virker som noget, man kunne have læst i det hedengangne ’En skør, skør verden’-blad.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Af samme årsag er Barcroft TVs mini-dokumentarer som Crack for folk med interesse i, hvad nettet har at byde på af bizarre ting. Her finder du interviews med kvinden, der kan få 180 orgasmer på to timer på grund af en sjælden sygdom. Eller med den 96-årige, der er verdens ældste yoga-instruktør. Eller med manden, der er afhængig af at blive tatoveret, fordi han har OCD.

LÆS OGSÅ

Der er også tonsvis af historier i den kategori, som ugebladene kalder ’Den glade krøbling’, altså historier om folk, der har mistet eller er født uden arme og ben, men som alligevel lever et fuldt og inspirerende liv.

Barcroft TV har dog også en masse andet indhold om alt fra biler til vilde dyr, og bag kanalen står Barcroft Media, et britisk billed- og videobureau, der sælger medieindhold til hele verden.

Men det er deres ’Amazing Life Stories’-kanal, der er den sjoveste.

LINK:Barcroft TVs Amazing LIfe Stories

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden