Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Alvor og sjov. Når Jytte Lundberg henter og passer barnebarnet Bastian, finder de af og til deres tablets frem. Hun underviser i iPads på Ældre Sagens kurser og har helt styr på, hvad den lille computer kan.
Foto: Marie Hald

Alvor og sjov. Når Jytte Lundberg henter og passer barnebarnet Bastian, finder de af og til deres tablets frem. Hun underviser i iPads på Ældre Sagens kurser og har helt styr på, hvad den lille computer kan.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jytte er digital, men kommunen er ikke

Frederiksberg Kommune sparer porto ved at sende digitalt til borgerne.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mistillid og irritation er følgen, når det offentlige Danmark stiller store krav til danskernes digitale kunnen, men ikke selv er klar til at leve op til en digital postgang. Det oplevede Jytte Lundberg, da hun skulle meldes til en vaskeordning for pensionister i Frederiksberg Kommune.

»Jeg modtog digital post med en formular, som jeg skulle krydse af. Men det kan ikke gøres digitalt. Så må jeg fare hen til en veninde og få den printet ud, udfylde med kuglepen, købe kuvert og frimærke og gå i postkassen«, siger Jytte Lundberg, der sagtens kan komme i tanke om mennesker, der ville gå i stå, når det ikke virkede.

LÆS ARTIKEL

»Det er ikke fair, at vi som borgere skal være klar, når kommunen halter bagefter og påfører os ekstra besvær. I stedet skulle kommunen bare erkende, at den ikke er klar til at modtage digitalt og så handle derefter. Man kunne jo have sendt formularen med brevpost og en svarkuvert«, siger hun.

Vaskeordningen er Jytte Lundberg visiteret til, fordi hun ikke kan løfte det tunge våde tøj. Hun skal selv betale en del af udgiften, og det var det, formularen skulle sætte på plads.

Papirformularen blev sendt, men forløb som dette undergraver borgernes lyst til at kommunikere digitalt, mener Jytte Lundberg, der underviser i brug af iPad.

»Jeg er selv en stor tilhænger af digitalisering og bliver irriteret, når kommunen ikke kan finde ud af at modtage mail og oplysninger digitalt. Det er ærgerligt, at digital post og selvbetjening får sådan en dårlig start. Folk, der er skeptiske over for digital post, får et argument for, at det ikke fungerer«, siger Jytte Lundberg, som har oplevet mange af sine jævnaldrende melde digital post fra.

Frederiksberg Kommune er i gang med at digitalisere kommunens mange formularer.

»Men det tager tid, så vi må håbe på borgernes tålmodighed«, siger sundheds- og omsorgschef Torben Laurén.

Borgerne opdager systemfejl

Problemet er, at systemerne ikke bliver testet, forklarer Søren Skaarup, der er i gang med en ph.d.-afhandling om, hvordan borgerne oplever digitale løsninger.

»En afdeling laver formularer, og opdager ikke, at folk ikke kan udfylde dem. En anden afdeling sender dem ud, de opdager det heller ikke. Og de, der skal behandle sagen, tænker: Det er mærkeligt, at så mange sender papirformularer ind, men spørger ikke dem, der laver formularerne«, siger han.

Jytte Lundberg oplevede også ringe brugervenlighed, da hun meldte flytning sidste år. Hun kom til at klikke på en forkert kommune, og uanset hvor meget hun slettede og startede forfra, blev systemet ved at sætte det fejlagtige kommunenavn ind.

Først da hun selv slettede cookies, fik hun lov at rette adressen.

»Det tror jeg altså ikke, at den gennemsnitlige pensionist havde regnet ud«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden