Når knap 4,2 millioner danskere mere eller mindre tvungent får digital post, forventer de fleste også, at myndighederne fungerer digitalt. Men selv om 47 millioner breve sidste år blev sendt ud fra det offentlige til borgerne, er det ikke kun en succes.
Det er nemlig stadig for svært at komme i digital kontakt med kommuner og andre myndigheder, mener Søren Skaarup, der har arbejdet med offentlig forvaltning i over 20 år og er i gang med en ph.d.-afhandling om, hvordan borgerne oplever digitale løsninger.
LÆS ARTIKEL
»Jeg støder på borgere, som har det banale problem, at de skal sende en mail til kommunen. En mand skulle for eksempel sende dokumentation til en ansøgning per mail. Men han kunne ikke opklare, hvem i kommunen der skulle modtage den. Det kan være rigtig svært«, siger Søren Skaarup. Han mener, at myndighederne ligesom virksomheder bør teste, hvordan modtagerne oplever systemerne.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind