Få de vigtigste historier direkte i din indbakkeLæs mere

Forbindelse. Det lille bord i lyntoget mellem København og Odense er jævnlig arbejdsplads for pendlerne Janne Schacke og Troels Qvist.
Foto: Mads Nissen

Forbindelse. Det lille bord i lyntoget mellem København og Odense er jævnlig arbejdsplads for pendlerne Janne Schacke og Troels Qvist.

Nettet

Millionsatsning skal sende internet på skinnerne

Gratis trådløst internet og bedre mobildækning skal optimere togrejsen.

Nettet

Troels Qvist er som pendler vant til at udskyde telefonsamtaler med sine kunder, og arbejde, der kræver en stabil internetforbindelse, må vente, til han er stået af toget.

»Jeg betragter slet ikke toget som et sted med internet. Det er en stående joke mellem folk, der pendler«, siger han.

Men den joke vil Banedanmark, DSB, Arriva og landets største teleoperatører nu gøre op med. De har netop udarbejdet en samarbejdsaftale og lagt en overordnet plan for, hvordan passagerer i togene får mobil- og internetdækning, der er til at regne med.

Samarbejdet er godt hjulpet på vej af de 100 millioner kroner fra Togfonden, som regeringen med SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti i januar 2014 satte af til formålet. Transportminister Magnus Heunicke (S) mener bestemt, at det er pengene værd. »Det her er stærkt efterspurgt. Jeg tror ikke, jeg nogensinde har været på en togstrækning uden at møde folk, der har rejst den her sag for mig. Det ville virkelig betyde en forskel i deres hverdag«, siger han.

Også i teleindustrien ser de frem til at kunne give mobilkunderne en bedre forbindelse og arbejdsplads på farten.

»Vi er selvfølgelig rigtig glade for den enighed og opbakning, der er blandt alle parter til at skabe en bedre mobil- og internetdækning i togene. Vi går konstruktivt og positivt ind i det videre arbejde og håber på, at enigheden hurtigt udmønter sig i konkrete aftaler«, siger Jakob Willer, der er direktør for Teleindustrien. Samarbejdsaftalen er nemlig kun første skridt. Herefter skal der laves konkrete kontrakter mellem parterne.

Radiodødt område

En af udfordringerne med mobil- og internetforbindelsen i tog er, at moderne tog er lavet af stål og skærmer af for lyset med metalfilm for vinduerne. Det gør nærmest toget til radiodødt område, forklarer Jakob Willer, der ser signalforstærkere – repeatere – som første skridt mod bedre opkobling på skinnerne. Men det kræver mere samarbejde end teleselskaberne er vant til, når de skal blive enige om løsninger i stedet for at tilbyde hver sit. Derfor gælder det om at komme hurtigt i gang, synes Jakob Willer.

»Lad os lynhurtigt få gang i at installere de her mobilforstærkere. Det vil give et kæmpe løft for brugernes oplevelse af dækningen«, siger Jakob Willer, der vurderer, at telebranchen samlet kommer til at lægge et 3-cifret millionbeløb i projektet.

Lad os lynhurtigt få gang i at installere de her mobilforstærkere

Ud over mobilforstærkere skal teleoperatørerne i samarbejde med Banedanmark sætte flere master op de steder langs jernbanen, hvor der i dag slet ikke er noget signal. Endelig skal der installeres gratis trådløst netværk i alle tog og på alle stationer. En løsning, der skal sendes i udbud, og som derfor kan tage tid.

Selv om både teleoperatører og DSB tidligere har lovet pendlerne bod og bedre dækning, uden at det rigtig har gjort en forskel, tror teleanalytiker og direktør i Netplan Torben Rune, at den nye samarbejdsaftale vil give bedre resultater. »Dels er det en bredere kreds af parter, dels er der flere penge, dels er behovet større end nogensinde. Måske er især det sidste ganske betydningsfuldt«, siger han.

Samlet set vil de tre tiltag give togrejsende en bedre forbindelse til omverdenen, mener Torben Rune. »Det gode ved at sætte master og repeatere op er, at vi kan bruge vores eget abonnement uden hele tiden at skifte udbyder og taste nye kodeord ind«, siger han.

I Forbrugerrådets talerør for pendlere og togpassagerer, Passagerpulsen, tror seniorrådgiver Asta Ostrowski, at en bedre internetforbindelse vil kunne få flere til at tage toget.

Bedre end bilen

»Hvis du skal vælge, om du vil køre i bil eller i tog på arbejde, er der mange ting, du afvejer over for hinanden. Det betyder selvfølgelig noget, hvad transporten koster, og hvor hurtigt det går. Men for rigtig mange er det en væsentlig forskel, at man kan sidde i toget og arbejde, læse eller høre musik«, siger Asta Ostrowski.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ifølge planen skal mobilforstærkerne, det trådløse internet og de ekstra master være sat op inden for tre år.

Indtil da må togpassagererne leve med de ustabile forbindelser og som pendler Janne Schacke huske at have noget arbejde med, der ikke kræver internet.

»Jeg ved, at det ikke altid fungerer, og jeg skal huske at få noget med, så jeg kan lave nogle andre ting. Når man kører i tog på den måde, er togtid arbejdstid«, siger hun.

Selv om tre år er lidt lang tid at vente, glæder Janne Schacke sig over udsigten til bedre netforbindelse i toget.

»Det vil være superfedt. Så vil det være mere fleksibelt for mig, hvad jeg kan arbejde med«, siger hun.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce