Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

adgang. Mange danskere er villige til at give deres forsikringsselskab adgang til deres personlige helbredsoplysninger fx via et pulsur som her eller et sundhedsarmbånd, hvis de kan få forsikringen billigere.
Foto: FINN FRANDSEN

adgang. Mange danskere er villige til at give deres forsikringsselskab adgang til deres personlige helbredsoplysninger fx via et pulsur som her eller et sundhedsarmbånd, hvis de kan få forsikringen billigere.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rabat på varer får os til at sælge vores private data

45 procent ville i en undersøgelse sælge personlige data for at få nedsat bilforsikringspræmien.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Næsten hver anden dansker med bil i husstanden svarer 'helt sikkert' eller 'ja, muligvis', når de bliver spurgt, om de ville lade deres forsikringsselskab overvåge deres bilkørsel fra en boks i bilen, hvis de fik 25 procent rabat på bilforsikringen.

Og hver tredje dansker svarer 'ja, helt sikkert' eller 'ja, muligvis', når de bliver spurgt, om de vil lade et eventuelt sundhedsarmbånd sende helbredsdata direkte til deres forsikringsselskab, hvis de kunne få 25 procents rabat på deres sundhedsforsikring.

Det fremgår af en undersøgelse 'Befolkningens adfærd på nettet', om danskernes vaner og holdninger i forhold til deres privatliv på nettet, som Erhvervsstyrelsen har lavet i samarbejde med Ingeniørforeningen IDA.

Undersøgelsen viser dog samtidigt, at danskerne er blevet mere bekymrede for, hvordan deres private data bliver opbevaret, og hvad de anvendes til af de mange virksomheder, der forlanger data for at oprette et abonnement, tilmelde til en social service eller blot at foretage et køb i en webbutik.

Bekymringerne er blandt andet blevet aktualiseret af skandaler, som da CSC i juli sidste år lod 900.000 cpr-numre ligge frit tilgængelige på nettet i en time, ligesom manglende sikkerhed hos NETS i en årrække betød, at Se & Hør fik adgang til kendte danskeres kreditkortoplysninger.

Også større mængder password hackes med jævne mellemrum. Således kunne Google i september sidste år meddele, at et russisk website har hacket sig til omkring fem millioner emails og kodeord på Googles Gmail.

Vi tror på, vores data er beskyttet

55 procent af de adspurgte i den aktuelle undersøgelse svarer, at de er blevet mere urolige i forhold til, at virksomheder skal have adgang til deres personlige informationer.

Når man spørger brugerne om, hvad der har betydning for, om de vil afgive data om sig selv og deres vaner, som de ellers ikke vil afgive, svarer 73 procent, at tillid, til at data er beskyttet, har stor betydning.

61 procent synes, det har stor betydning, at det er en virksomhed, de ofte handler med. Gratis produkter, rabatter og konkurrencer eller stor interesse i virksomhedens produkter kan også få mellem hver tredje og halvdelen af brugerne til at afgive personlige data, som de ellers ikke ville udlevere.

Forretningsmodellen, hvor brugerne betaler for varer eller ydelser med oplysninger om dem selv, ‘gratis’ eller ’meget billig’, er opfundet i USA. Reelt betaler forbrugerne - ofte intetanende - en uigennemsigtig pris med deres persondata. Og i takt med, at det går op for dem, vokser deres skepsis og deres lyst til at slette deres data, ligesom de holder sig tilbage fra at afgive deres data eller afgiver direkte forkerte data.

Når den enkelte afgiver data, er der desuden masser af faldgruber. Man bliver ofte bedt om at afgive data, som ikke er nødvendige for at kunne gennemføre det køb, den tjeneste eller den tilmelding, som man ønsker. Og det kan være svært for den enkelte at afgøre, hvordan de data, man afgiver, bliver opbevaret og behandlet.

»Der findes ikke noget samlet overblik over hvor mange data, der videresælges til tredjepart i kommercielt øjemed, men omfanget af personaliserede reklamer vidner om, at der videregives/sælges en del data«, hedder det i rapporten.

Alligevel er hver tredje af samtlige adspurgte villige til at afgive personlige oplysninger på nettet, hvis de oplever, at de får noget for det. Yderligere 17 procent vil overveje det, mens 48 procent ikke mener, at de vil lade sig lokke til at afgive forskellige personlige data, herunder deres vaner.

De unge er langt mere villige til at afgive data end de ældre, hvis de føler, at de får noget igen, som de kan bruge. Kun hver fjerde ung svarer, at de ikke vil lade sig lokke til at afgive data, de ellers ikke ville have givet.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden