Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Daniel Hjorth  (arkivfoto)
Foto: Daniel Hjorth (arkivfoto)

Smiiiil. Der ligger ofte et stort arbejde bag, når unge piger lægger billeder af sig selv på sociale medier, påpeger debattør.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Organisationer: Selfies og jagten på likes skal fylde mere på skolerne

Sex & Samfund har undervisningsmateriale på vej, der skal hjælpe usikre lærere.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vores børn har brug for hjælp til at forstå og håndtere selviscenesættelsens slagmark på de sociale medier.

Sådan lyder opråbet fra Signe Halck, mor, skribent og freelancejournalist, der i et debatindlæg her i avisen gør sig tanker om sin 12-årige datters anstrengelser ud i at tage den perfekte selfie til Facebook, Instagram og Snapchat.

En indsats, der kræver det helt rigtige hår, brede, fyldige læber og massevis af likes efterfølgende for at kunne betegnes som en succes.

DEBATINDLÆG

Signe Halck argumenterer for, at selfiekulturen bør være et emne på landets skoler, fordi børnene har brug for hjælp til at navigere i den digitale virkelighed, der fylder en stor del af deres verden.

Den pointe er Marianne Lomholt, national chef i Sex & Samfund, helt enig i. Organisationen har fået henvendelser fra både børn, der føler sig pressede af selfiekulturen, og lærere, der har svært ved at tage emnet op med deres elever.

»Når vi er ude at møde lærere, så nævner de allesammen det her. Lærerne er meget usikre på, hvordan det skal gribes an, og tit tager man snakken lidt for sent og får først begyndt, når der allerede er opstået en krisesituation på de sociale medier, for eksempel hvis en elev bliver mobbet«, oplever hun.

»Det er en helt anden indsats, der skal til. En god, forebyggende indsats, så vi lærer børn og unge at være reflekterede mediebrugere, og så vi styrker deres trivsel på de sociale medier«, fortsætter hun.

Voksne har svært ved at forstå det

Også Mette With Hagensen, formand for foreningen Skole og Forældre, mener, at selvportrætter og jagten på likes skal være en del af undervisningen på landet skoler. Hun opfordrer til, at skolebestyrelser tager emnet op, hvis det ikke i forvejen er i fokus, også fordi det lægger op til et samarbejde mellem forældre og lærere.

»Skolen skal starte debatten og sætte rammerne, men den skal også tages med hjem. Enten som en hjemmeopgave eller gennem et forældremøde, hvor det bliver taget op som et tema«, foreslår hun.

Hendes oplevelse er, at det til dels allerede sker i for eksempel dansk- og samfundsfagstimerne, men at der er plads til forbedring.

»Nogle skoler er gode til det, andre er ikke, og alle gør de det på et meget forskelligt grundlag. Generelt kan vi se, at voksne har svært ved at forstå den måde, de unge bruger sociale medier på, og det gør, at vi ikke er helt rustede til at håndtere det«, siger hun.

ADVARSEL

Hun mener ikke, at skolerne skal springe på hver digital tendens, der spreder sig på de mange smartphones i bukselommerne, men de skal gøre eleverne klogere på, hvordan de håndterer de sociale medier generelt og på godt og ondt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Signe Halck er bekymret for sin datter på 12 år, der allerede bruger de sociale medier i høj grad, måske nogle gange uden helt at tænke over hvordan. Stod det til Signe, skulle det være en del af folkeskolen, at diskutere den kultur man har på de sociale medier. Hør hendes argumenter her. Kilde: politiken.tv / Producer: Henrik Haupt, klip og tilrettelægger: Mikkel Stoumann Fosgrau

»Skolens opgave er at løfte det højere op. Hvilket selvbillede forsøger de at skabe, når de lægger et billede på de sociale medier, og hvorfor sletter de det igen, hvis det ikke har fået nok likes? Det er den debat, der skal være i skolen, og det skal hele tiden være et tema, så det ikke bare er noget, der afvikles i en temauge, og så taler vi ikke mere om det«.

Et frikvarter uden snak

Marianne Lomholt fra Sex & Samfund oplever også, at der er stor forskel på, hvor gode skolerne er til at tale om for eksempel selfiekultur, selv om det er en del af fællesmålene for, hvad sundheds- og seksualundervisningen skal indeholde. Men for mange er det stadig en øjenåbner, at seksualundervisning ikke kun handler om kønssygdomme og uønsket graviditet, men også inkluderer trivsel på sociale medier.

»Vi har et meget differentieret billede af, hvordan skolerne klarer det. Vi skal have skabt en faglighed omkring emnet, og det kræver, at lærerne har en grundlæggende viden omkring det, så det ikke kun er noget, man kigger på, når det først er gået galt, eller som man bare sender den unge vikar hen til«, siger hun.

Sex & Samfund arbejder i øjeblikket på et undervisningsmateriale, der skal komme lærerne til hjælp, og som skal ligge klar inden næste års 'Uge Sex', der er organisationens årligt tilbagevendende temauge, hvor fokus netop skal være på sociale medier.

SMUGKIG

Hverken forældreforeningen eller Sex & Samfund er i tvivl om, hvor meget selfies, selviscenesættelse og anerkendelse betyder for børn og unge i dag - og hvilke konsekvenser, det kan have, at de sociale medier i den grad er blevet et omdrejningspunkt for generationen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi oplever frikvarterer, hvor det udelukkende handler om at opdatere de sociale medier, så eleverne slet ikke har tid til at være sociale med hinanden«, siger Mette With Hagensen.

»Det fylder helt enormt meget, og det kan helt sikkert have konsekvenser, at man for eksempel lægger for meget i de her likes. Børn og unge har brug for et modsvar«, siger Marianne Lomholt, der dog også sender en opfordring tilbage til forældrene:

»Forældre i Danmark er tit meget bevidste om, at deres børn ikke må gå alene ude, når det er mørkt. Men vi slipper dem løs på de sociale medier langt tidligere. Forældrene mangler også at komme på banen og forholde sig til, at børnene har et helt liv på de sociale medier, som det er begrænset, hvad vi kender til«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden