Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

IDENTITET. Google har sin levetid kun lavet helt om på deres logo tre gange. Nederst er det nyeste, netop lancerede logo.
Foto: Google

IDENTITET. Google har sin levetid kun lavet helt om på deres logo tre gange. Nederst er det nyeste, netop lancerede logo.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Google får nyt logo for første gang i 16 år

Teknologi-giganten har lavet en stor ændring i deres logo.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der sker store forandringer hos Google for tiden. De mere eksperimentielle afdelinger er blevet skilt ud fra den del af biksen, der tager sig af søgning, og hele skidtet er kommet under en ny paraply-organisation, der hedder Alphabet. Og nu har de også fået et nyt logo.

Det er formentlig kun visse web-veteraner, der kan huske det helt gamle Google-logo, fra dengang i slutningen af 90’erne, hvor Google blot var en af mange søgemaskiner. Siden har Google som bekendt haft kolossalt vokseværk og er blevet en dominerende faktor i teknologien – ja, i vores dagligdag, endda.

Det helt gamle Google-logo var lidt mere kluntet, med tykke bogstaver. I 1998/99 var der endda et udråbstegn for enden af ordet Google, inspireret af Yahoo, der dengang kaldte sig for ’Yahoo!’. Men allerede fra starten var bogstaverne i forskellige farver. Google valgte primærfarverne blå, rød og gul, men tilføjede så sekundærfarven grøn for at vise, at de var anderledes og uforudsigelige.

Efterhånden som opløsningen på brugernes skærme blev bedre og bedre, kom det gamle Google-logo til at se mere og mere gammeldaws ud. Det var på tide at lave noget mere elegant. Logoet med de slanke bogstaver, der med få variationer har holdt lige til i dag, kom til i sommeren 1999, stadig med forskellige farver til hvert bogstav, og med en skygge tilføjet, der fik logoet til at se ud, som om det svævede på skærmen.

Stram designlinje
Det logo holdt i hele 10 år og 11 måneder, alt imens Google blev til den kolos, vi kender i dag. Først i 2010 pillede Google en lille smule ved logoet – de fjernede den førnævnte skygge, der på det tidspunkt var gået helt af mode rent designmæssigt. Til gengæld havde Web 2.0-bølgen gjort det moderne med en slags 3D-effekt, der fik logoet til at ligne et relief, og den design-linje sprang Google også på.

For nylig er denne effekt dog også gået af mode, og et mere spartansk, fladt udtryk har bredt sig, begyndende med Microsofts Windows Phone-design, og siden implementeret i både Apple og Google. Google-loget blev forfladiget for to år siden.

Og dermed er vi fremme ved den største forandring i Google-logoet siden 1999. Bogstav-fonten er nu blevet skiftet ud, så den ikke længere har seriffer, men er mere stram og minimalistisk i udtrykket. Det sker for at skabe en sammenhæng med moderselskabet Alphabets design. Men farverne er stadig umiskendeligt de samme.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden