Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jeff Chiu/AP
Foto: Jeff Chiu/AP

ONLINEHANDEL. Mark Zuckerberg, stifter af Facebook fortæller, hvad der er Facebooks mission i forbindelse med lanceringen af et nyt design i 2013. Nemlig at gøre verden mere åben og forbundet. Så nu er der også åbnet op for en decideret handelsplads.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nu kan du snart købe direkte på Facebook

Det sociale medie tester nye reklamer, der giver mulighed for at impulskøbe på mobilen.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er næppe gået nogens næse forbi, at Facebook med tiden har sneget flere og flere reklamer ind i vores nyhedsfeeds.

Men nu tester de en type reklamer, der både kan blive farlig for pengepungen og gøre livet lidt nemmere, når man shopper på nettet. Det skriver Engadget.com og flere andre medier.

Spring direkte til købet
Som det er nu, dukker der reklamer op i dit nyhedsfeed, der ofte er baseret på, hvad Facebook ved om dig. Når først, du har vænnet sig til, at dette kan føles en smule uhyggeligt, kan du opleve, at reklamerne bliver så relevante, at du faktisk har lyst til at klikke på dem.

Men når du gør det med den nuværende reklameform, bliver du sendt videre til annoncørens website, hvor du så kan læse mere om produktet. Og måske endda købe det i den webshop, annoncøren har sat op på siden.

Det er lige præcis dette skridt, som Facebook nu prøver at komme uden om, primært på den mobile platform. I stedet vil de gerne have, at du skal kunne købe produktet direkte i Facebook-nyhedsfeedet og slet ikke blive sendt videre til annoncørens side.

Impulskøb dig fattig på fjæsen
Facebook kalder det nye initiativ for ’Canvas’. Det er et nyt tilbud til annoncørerne, hvor de får plads på ’lærredet’ i dit mobile Facebook-feed til at vise ting frem og sælge dem til dig. Med andre ord, så bliver du i Facebook-appen, hvilket de naturligvis gerne vil have.

I stedet for at blive smidt over på annoncørens side, når du klikker, udvider reklamen sig simpelthen i dit nyhedsfeed. Her har annoncøren så plads til at fortælle dig mere om produktet, der reklameres for, vise dig endnu flere billeder og videoer med produktet – men vigtigst af alt, så kan du også købe produktet.

Rigtig mange mennesker har nemlig deres kreditkort knyttet til deres smartphone på en eller anden måde, om ikke andet så i Google Play Store og App Store. Det, samt den udvidede sikkerhed leveret af de nye allestedsnærværende fingeraftrykslæsere, giver mulighed for at du med et par få tryk kan erhverve dig produktet på smartphone-skærmen.

Facebook løftede første gang sløret for Canvas i juni, og har siden testet de nye reklamer sammen med en række annoncører. Så måske varer det ikke så længe, før du kan impulskøbe alskens varer på Facebook. Og se din saldo på dankortet rasle ned tilsvarende. Der er dog intet nyt om, hvorvidt Facebook lancerer Canvas i Danmark lige med det samme.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden