Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
FINN FRANDSEN
Foto: FINN FRANDSEN

DIGITALISERING. 23 nye former for kontakt til de offentlige myndigheder skal nu også foregå digitalt på nettet. Her er det Bente Kjøller, der er ved at tjekke sin digitale post på iPad'en.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

23 nye områder: Her kan du kun ordne sagerne digitalt

Flyklager, klager til Patientombuddet, indsigt i CPR og brilletilskud. Mere og mere foregår digitalt.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra månedsskiftet er det nu obligatorisk for danske borgere at bruge yderligere 23 digitale selvbetjeningsløsninger, når de vil i kontakt med de offentlige myndigheder.

Det gælder blandt andet ansøgninger om tilskud til briller, klager fra flypassagerer, ansøgning om indsigt i egne CPR-oplysninger, klager over Patienterstatningens afgørelser, klager over læger og andre sundhedspersoner, klager til Patientombuddet samt blandt andet fire typer ansøgninger, der har relation til opholdstilladelser i Danmark samt en række typer af ansøgninger om sociale tilskud.

Blandt andet kan man fremover også kun tilmelde sig til jagtprøve digitalt.

LÆS ARTIKEL

Med den seneste bølge af digitaliseringer af kontakten mellem borgerne og myndighederne er der nu ialt 89 områder, hvor det er obligatorisk at bruge nettet, når der kommunikeres mellem myndighederne og borgeren.

Ifølge Digitaliseringsstyrelsen vil de nye obligatoriske digitale tjenester imidlertid være en lettelse for danskerne.

»For langt de fleste danskere er det en helt naturlig del af hverdagen at bruge internettet, og det vil for de fleste føles som en lettelse ikke at skulle stå i kø i borgerservice«, siger Louise Palludan Kampmann, der er kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.

De 23 nye obligatoriske digitale kontaktformer til det offentlige system er såkaldt fjerde bølge i Folketingets digitaliseringsstrategi.

Og tjenesterne bliver benyttet. I foråret viste en undersøgelse, at 88 procent af de borgere, der flytter, anmelder flytningen digitalt. Tilbage i 2012 var det tilsvarende tal 63 procent.

Sidste år blev det blandt andet obligatorisk at ansøge om boligstøtte og folkepension over nettet, og tal fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at 94 procent af ansøgningerne om folkepension foregår på nettet, og forholdsvist lidt færre søger om boligstøtte på nettet.

Det er Pia Færch, der er kontorchef for Digitalisering og Borgerbetjening hos Kommunernes Landsforening svært tilfreds med. For det giver flere kræfter hos det offentlige til at hjælpe de mennesker, der for eksempel ikke har adgang til nettet eller ikke kan benytte det, fortæller hun.

»Det er værd at bemærke, hvor hurtigt det er sket. Det er ligesom på andre områder som for eksempel bank, rejser og billetkøb, hvor borgerne også er vant til at klare tingene på nettet. Det betyder, at vores borgerservicefolk i stedet kan bruge kræfterne på at hjælpe de borgere, som ikke er i stand til at betjene sig selv«, siger Pia Færch.

De seneste tal på, hvor mange danskere, der for eksempel benytter sig af Digital Post, illustrerer at langt de fleste i hvert fald mindst én gang i det seneste halve år har logget sig ind i deres digitale postkasse.

4,3 millioner danskere er tilmeldt Digital Post. Det er 89 procent af alle, mens lidt over en halv million er fritaget for at bruge tjenesten. Det er 11 procent.

I tallene fra Digitaliseringsdtyrelsen, der er fra slutningen af september, fremgår det også, at 4,2 procent af de borgere, der har modtaget Digital Post det seneste halve år, ikke har logget ind i deres postkasse i perioden.

»4,2 procent er udtryk for, at det kun er en mindre gruppe, der ikke logger ind, selvom de har modtaget digital post, men vi arbejder fortsat for at identificere og informere de pågældende borgere. Vi iværksætter derfor særlige initiativer rettet til borgere med ikke-vestlig baggrund, unge og ældre, som fylder i denne gruppe. Ved siden af denne indsats kører vi landsdækkende kampagner, der skal erindre alle danskere om at tjekke deres digitale post«, fortæller kontorchef Louise Palludan Kampmann fra Digitaliseringsstyrelsen.

Tal fra 30. november i år for antallet af breve sendt digitalt fra myndighederne til borgere og virksomheder viser også en kraftig stigning.

Indtil nu har myndigheder som kommuner og styrelser sendt 79,2 millioner digitale breve afsted. Det er langt flere end i hele 2014, hvor der i alt blev sendt 47,9 millioner digitale breve, og endnu flere end i 2013, hvor der blev sendt 28 millioner breve.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden