Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
TILFREDSHED. I Forbrugerrådet Tænk glæder man sig over, at det fremover kan blive en dyr fornøjelse for virksomheder, hvis de i lækker data om forbrugerne eller på anden måde forbryder sig mod en række nye EU-love om databeskyttelse.
Foto: MATHIAS CHRISTENSEN

TILFREDSHED. I Forbrugerrådet Tænk glæder man sig over, at det fremover kan blive en dyr fornøjelse for virksomheder, hvis de i lækker data om forbrugerne eller på anden måde forbryder sig mod en række nye EU-love om databeskyttelse.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

EU vil give kæmpebøder for datasjusk i virksomheder

Ny EU-lov giver mulighed for kæmpebøder til virksomheder, der lækker data om forbrugerne.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det kan blive en dyr fornøjelse for virksomheder, hvis de i fremtiden lækker data om forbrugerne eller på anden måde forbryder sig mod en række nye EU-love om databeskyttelse.

Det fremgår af nye regler som repræsentanter fra EU-Kommissionen, EU-Parlamentet og medlemslandene onsdag er blevet enige om.

Ifølge de nye regler kan virksomhederne få bøder på op til fire procent af deres omsætning, og det kan løbe op i store summer for virksomhederne.

Både EU-virksomheder og amerikanske virksomheder bliver omfattet af de nye regler, hvilket betyder, at eksempelvis internetgiganter som Google og Facebook kan komme til at bøde, hvis de træder på den forkerte side af loven.

LÆS ARTIKEL

Også i Danmark vil danske virksomheder kunne mærke konsekvenserne af lovene, og det kan blive uretfærdigt store beløb, mener man i Dansk Industri.

»Der er ingen sammenhæng mellem bødernes størrelse og alvoren af forseelserne. For eksempel kan en virksomhed få en bøde på op til fire procent af selskabets omsætning, hvis virksomhederne giver information på en forkert måde om anvendelsen af personoplysninger. Det er helt ude af proportioner«, siger branchedirektør Adam Lebech, fra DI Digital, som er et branchefællesskab i Dansk Industri.

Ifølge Michael Hopp, der er partner i advokatbureauet Plesner og har beskæftiget sig indgående med de nye EU-datalove, så har det dog været en nødvendighed at skrue op for konsekvenserne for at få folk til at sætte sig ind i reglerne.

»Bøderne er en konsekvens, og det er en bevidst konsekvens. De dækker over, at der var en gruppe, som bevidst overtrådte reglerne, og en anden, meget større gruppe, som utilsigtet overtrådte dem. Det er begge grupper, man nu vil have til at fokusere på overholdelsen af reglerne«, siger han til Ritzau.

I Forbrugerrådet Tænk glæder man sig over, at det fremover kan blive en dyr fornøjelse for virksomheder, hvis de i lækker data om forbrugerne eller på anden måde forbryder sig mod en række nye EU-love om databeskyttelse.

»Det er positivt, at hvis en virksomhed ikke overholder den her datasikkerhed, så kan de blive sanktioneret med bøder på op til fire procent af deres omsætning. Det er immervæk noget, der kan være et stort beløb, når vi snakker om de store virksomheder«, siger Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Phillip.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden