0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Strammere regler gør livet surt for sociale medier

Brugere vil med ny EU-lov få mere kontrol over personlige oplysninger.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Janus Engel (Arkivfoto)
Foto: Janus Engel (Arkivfoto)

Kontrol. Ny EU-lov giver brugere af sociale medier bedre mulighed for at have kontrol over persondataoplysninger. Facebook har imellem tiden anket dommen.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I dag kan du fjerne din profil på Facebook, men trods sletningen beholder den amerikanske it-gigant data om dig og indsamler stadig oplysninger om, hvad du klikker på og interesserer dig for rundt omkring på nettet.

Nye databeskyttelsesregler ser ud til at ændre den praksis. EU’s færdigforhandlede persondataforordning vil ifølge retslige eksperter stille en række nye krav til sociale medier, og truslen om bøder på op til fire procent af deres omsætning vil udfordre Facebook, Twitter, Snapchat og andre tjenesters forretningsmodel.

»Reglerne gør, at det bliver sværere at drive sociale medier, for der kommer langt flere krav at leve op til. I stedet for at bruge data, som det passer dem, vil de skulle have indarbejdet i virksomhedskulturen, at data tilhører borgerne, og hvis de ikke passer godt på dem, bliver de mødt med konsekvenser«, siger it-advokat Heidi Steen Jensen, partner i Horten med ekspertise i persondataret.

De nye regler giver blandt andet brugerne af de sociale medier en ret til at blive glemt og at få slettet personlige data, som et firma ikke har et relevant formål med at beholde. Og de sociale medier vil blive forpligtet til at skulle ekspedere alle gemte persondata videre til en anden tjeneste, hvis brugeren ønsker det.

»Alle medier, sociale medier, annoncører og reklamebureauer diskuterer i dag, hvem der ejer data. Men denne lovgivning siger klart, at det er den enkelte persons egne data, og at man derfor selv kan bestemme, hvad der skal ske med dem. Så hvis man ønsker at flytte alle sine data fra Facebook over på Hesteportalen, så skal det gøres muligt. Og det kommer til at være problematisk i ikke bare Facebooks, men alle andre platformes systemer«, siger Heidi Steen Jensen.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter