Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Rettigheder. Find ud af hvilke rettigheder du har når du handler på nettet. GRAFIK: Claus Nørgaard

Rettigheder. Find ud af hvilke rettigheder du har når du handler på nettet. GRAFIK: Claus Nørgaard

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sådan foretager du sikker nethandel

Vi har samlet 12 råd til at undgå at blive fuppet i cybespace.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

1. Hvordan sikrer jeg mig, at netbutikken er god og sikker?

Undersøg hjemmesiden grundigt. Ser den troværdig ud, og virker priserne realistiske? Det er et godt tegn, hvis der er opgivet postadresse, e-mail, telefonnummer og lignende. Kig også efter et CVR-nummer, som alle EU-baserede netbutikker skal skrive på siden.

En dansk- sproget hjemmeside med mange sproglige fejl samt skæve priser som f.eks. 547,83 kr. kan indikere, at hjemmesiden er maskinoversat og dermed ikke så dansk, som den ser ud. Danske hjemmesider tager desuden ofte imod dankortbetaling.

LÆS ARTIKEL

Er du i tvivl om netbutikkens hæderlighed, kan du Google dens navn og se, om andre forbrugere har delt dårlige erfaringer med den. Besøg også firmatjek.dk, som er Forbrugerstyrelsens liste over virksomheder, der ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser. Handler du i en netbutik, der har e-mærket, er du sikker på, at den lever op til gældende dansk lov samt e-mærkets ekstra forbrugerbeskyttende krav.

2. Hvilken betalingsform er den sikreste?

Betaler du med betalingskort, kan din bank tilbageføre pengene til din konto, hvis varen ikke dukker op. Er varen væsentligt anderledes end det, du bestilte – og du ikke får noget ud af at klage direkte til netbutikken – er der tale om et uberettiget træk på dit kort, og så kan din bank ligeledes føre pengene tilbage.

Den mulighed har du ikke, hvis du betaler via direkte kontooverførsel. Kontroller også, om du betaler via en sikker forbindelse, så andre ikke kan se de oplysninger, du har indtastet. Det gør du ved at se, om der er en lille hængelås øverst i adresselinjen, når du er inde på hjemmesiden – eller ved at tjekke, om hjemmesidens ’fornavn’ ændrer sig fra ’http’ til ’https’.

3. Hvor lang er min fortrydelsesret?

Når du handler på nettet i Danmark, har du 14 dages fortrydelsesfrist. Det gælder både, når du køber varer, og når du køber ydelser som for eksempel vinduespudsning og telefonabonnement. En ydelse, der er taget i brug, kan dog ikke fortrydes.

Returnerer du en vare, skal du have pengene tilbage ’snarest muligt’ og senest 30 dage efter varen er returneret. Der kan være mange årsager til at fortryde et køb, og alle er gyldige. Der er altså ingen dumme forklaringer, og du behøver ikke engang fortælle, hvorfor du har fortrudt.

4. Hvornår gælder fortrydelsesretten ikke?

Hvis du køber flyrejser, hotelovernatninger, biografbilletter og andre former for underholdningsoplevelser, som finder sted på et bestemt tidspunkt, eller inden for en bestemt periode, har du ikke fortrydelsesret. Køber du levnedsmidler, altså fødevarer og lignende fra netsupermarkeder, har du heller ikke fortrydelsesret.

5. Kan jeg fortryde købet, hvis jeg har prøvet varen?

Ja. I løbet af de 14 dage, fortrydelsesretten gælder, må du gerne prøve varen og se, om for eksempel en bluse eller et par sko passer. Du må gerne tænde for kameraet, tage et billede og se, om du synes, det fungerer. Men du må ikke tage varen i brug. Den nemmeste måde at skelne mellem ’at prøve’ og ’at bruge’ er at sammenligne det med, hvad du må i en butik. Altså må du prøve blusen, men ikke tage den på til fest, og du må teste kameraet, men ikke tage det med på ferie. Fortryder du købet, skal varen tilbageleveres i ’væsentligt samme stand’, så er du kommet til at ødelægge noget ved den eller skramme den, kan du risikere, at butikken kun vil refundere en del af prisen.

6. Må jeg afvise at modtage en vare?

Ja, du må gerne afvise at modtage en vare. Det svarer til at fortryde købet, og Post Danmark eller det fragtfirma, der har leveret pakken til dig, returnerer i stedet pakken. Vær opmærksom på, at netbutikken så er i sin gode ret til at sende regningen for returfragten til dig.

7. Hvor mange gange må en netbutik forsøge at reparere min vare?

Én gang. Skal netbutikken have to eller flere forsøg til at reparere din vare, skal det være velbegrundet. Hvis ikke fejlen kan repareres, kan du blive tilbudt en anden vare eller at få pengene retur.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

8. Har jeg stadig 14 dages fortrydelsesret, hvis jeg har været længe om at afhente min vare?

Ja. Fortrydelsesfristen løber fra det tidspunkt, du afhenter eller får leveret din vare, og derfor er det stadig muligt at fortryde sit køb, selv om du har været lang tid – for eksempel en måned eller mere – om at afhente en vare.

9. Hvor længe må jeg vente med at anmelde en fejl eller mangel?

Senest to måneder efter at en fejl eller mangel er opdaget ved et produkt, skal den anmeldes. Hvis du venter for længe med at anmelde fejlen, kan du miste din ret til at få den afhjulpet.

10. Hvem skal betale fragten, hvis jeg fortryder købet?

Hvis du fortryder købet, skal du tilbagelevere varen og have pengene retur, også eventuelle pakke- og leveringsomkostninger. Nogle net-butikker tror, at de kun skal tilbagebetale selve varens pris, men det er altså hele købesummen, du skal have tilbage. Derimod skal du som forbruger selv betale for returfragten tilbage til sælgeren.

11. Hvem skal betale returfragten i forbindelse med reklamation?

Som udgangspunkt skal sælger betale alle omkostninger ved returnering eller ombytning i forbindelse med reklamation – dermed er betaling af returfragt også sælgers ansvar. Uanset hvilken vare du køber, og uanset om du handler i en fysisk butik eller på nettet, har du altid to års reklamationsret.

12. Kan jeg returnere varen, hvis jeg har brudt emballagen?

Du må gerne åbne emballagen, som det dog kan være smart at gemme, så du kan sende varen tilbage i den. Men det er kun et krav, at du leverer selve emballagen tilbage, hvis den udgør en selvstændig værdi, eksempelvis ved et par designersolbriller, hvor etuiet betragtes som en del af varen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Har du købt en plastikforseglet cd eller dvd, kan du ikke returnere den, hvis du bryder den indpakning. Den undtagelse sikrer, at man ikke bare laver en kopi af cd’en eller dvd’en og derefter sender den retur. Varer, som tydeligvis mister værdi, når emballagen brydes, kan du ikke returnere, hvis du har brudt emballagen. En forudsætning er dog, at sælgeren udtrykkeligt har gjort opmærksom på, at du ikke kan fortryde købet, hvis emballagen brydes.

Kilder: E-mærket.dk, Forbrug.dk, Henrik Sedenmark, chefkonsulent hos Forbrugerstyrelsen, Henrik Theil, kommunikationschef hos FDIH.

Guiden er opdateret 4. januar 2015

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden