Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

TILBUD. Finder du varen billigere i netbutikken i et andet EU-land, skal det være en ret at kunne købe den, mener EU-Kommissionen.
Foto: PETER HOVE OLESEN

TILBUD. Finder du varen billigere i netbutikken i et andet EU-land, skal det være en ret at kunne købe den, mener EU-Kommissionen.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nu skal du have ret til at handle i den spanske netbutik - men du må hente varen selv

Ny lovpakke skal sikre, at du kan handle i alle EU-landes netbutikker. Og at fragten bliver billigere.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I dag vælger Europas netbutikker selv, om de vil sælge til en borger, der bor i den anden ende af EU. Nogle gør det, andre sætter såkaldt 'geo-blocking' på, og lukker af for nogle af Europas mange netkunder.

Men det er ærgerligt for den forbruger, som har fundet de lækre løbesko billigere i en portugisisk netbutik, eller som gerne vil købe en tjeneste som for eksempel digital lagerplads billigere i Ungarn. Det mener EU-Kommissionen, som præsenterer en ny lovpakke i dag.

Fremover foreslår Kommissionen, at butikkerne ikke må blokere kunder i et andet EU-land. Et forslag, der kan skabe både fordele og skabe visse udfordringer, mener Lars Arent, der er jurist og leder af Forbruger Europa, et europæisk netværk, der rådgiver forbrugere om deres rettigheder på tværs af de europæiske grænser.

»På den ene side er det et problem at tvinge sælgere til at sælge til nogen, de ikke vil handle med. Omvendt er det svært at kalde EU for et reelt indre marked, hvis det stopper ved landegrænserne. Så man er nået frem til et kompromis«, siger Lars Arent.

Modellen foreslår, at forbrugere skal kunne handle overalt, men at butikken til gengæld ikke har pligt til at levere varen. I de tilfælde må forbrugerne selv påtage sig risikoen for at få den transporteret hjem. Det kan for eksempel ske ved, at man alligevel skal på ferie og kan afhente den, eller at man aftaler med et fragtfirma at få den bragt.

Er varen digital, er der ingen levering. Fordelen for forbrugerne er, at butikken ikke må kræve særligt høje priser af for eksempel en dansker, hvis man sælger samme vare billigt i Ungarn. Det er i hvert tilfælde, hvad EU-Kommissionen foreslår.

»Nu skal lovforslaget stå sin prøve. For eksempel er det ikke afklaret, hvilket sprog det skal foregå på, hvis der er fejl eller mangler, og man vil lave en reklamation«, siger Lars Arent.

Danske butikker er kritiske

Både Dansk Erhverv og Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, kalder salgspligten for en dårlig idé.

»Virksomheder vil gerne sælge til kunder i andre lande, hvis det er rentabelt for dem. Der er masser af e-handel over grænserne, hvor det giver mening for virksomhederne. Men i praksis er der fortsat mange barrierer forbundet med at sælge til andre lande. Det er blottet for forståelse af virkeligheden, at man nu politisk vil tvinge netbutikker til at sælge til kunder i lande, hvor de ikke selv vurderer, de kan give god kundeservice og det ikke er rentabelt for dem«, siger Lone Rasmussen, markedschef i Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

Trods det indre marked har landene fortsat forskellige handelskutymer, forbrugerbeskyttelse og varestandarder, påpeger de handlenes organisationer.

Også fagforeningen HK, som organiserer butikansatte, er kritisk. Her frygter man, at danske butikker vil bliver udkonkurreret af butikker i EU-lande med lavere omkostninger og lønninger.

Pakken skal kunne sendes billigere

EU-kommissionens forslag lægger desuden op til, at det skal blive billigere for forbrugerne at få pakken i hus.

Ifølge forslaget opkræver nationale postvæsener ofte 3-5 gange højere priser for at levere pakker over grænser, i forhold til, hvad det koster at få leveret indenlands. Også selv om omkostningerne ikke reelt giver nogen grund til de høje priser.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men ved at kræve, at andre firmaer end de nationale tjenester får adgang til de nationale netværk, vil lovgiverne skabe mere konkurrence på markedet og på den måde presse priserne i bund.

Svindlere skal bremses

Lovpakkens tredje tiltag handler om forbrugernes rettigheder og sikkerhed.

I dag er det nemlig alt for nemt for skurkagtige firmaer at flytte deres netbutikker fra EU-land til EU-land og snyde forbrugerne. Det oplever man i Forbruger Europa, hvor man rådgiver de forbrugere, der er kommet i klemme.

GUIDE

»Jeg kan konstatere, at forbrugerne henvender sig til os, når de har problemer med abonnementsfælder og andre numre, som firmaer har lavet med dem. Men de firmaer glider ud af hænderne på os, når de bare flytter fra land til land. Her lægger den nye lovpakke op til at styrke indsatsen og muligheden for at koordinere«, siger Lars Arent.

For nylig var der for eksempel problemer i Danmark med et bilvurderingsfirma, der lagde op til, at man som forbruger kunne indtaste oplysninger og få en gratis vurdering. Efterfølgende blev forbrugeren så afkrævet penge. Det oprindeligt estiske nummer blev stoppet her, men opererer nu i Sverige og Norge i stor stil, oplyser Lars Arent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ifølge lovpakken skal reglerne og indsatsen ensrettes i alle EU-lande, når man opdager firmaer, der opererer i flere lande og skader mange forbrugere. Men det skal også være slut med, at portaler, som samler flere butikker under sig, bare fralægger sig ansvaret for den vare eller tjenesteydelse, som forbrugeren har købt.

»Det er jo det nye sort at drive en portal, men forbrugeren skal have klar besked om, hvem han eller hun handler med. Enten skal det være klart, at det er portalen, der er sælger, eller at det er en konkret butik, som har ansvaret, hvis der er noget galt med varen, eller hvis man vil fortryde købet«, fastslår Lars Arent.

Lovpakken skal gennemgås og behandles både i Det Europæiske Råd, Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter. Derefter skal landene og parlamentet blive enige om den endelige lovtekst, som man skal stemme om.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden