Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

SLØVT. Trods en opgradering fra 3G til 4G er internetforbindelsen i DSB's togsæt stadig så langsom, at den ikke kan bruges til at streame film og video. Alligevel sælger DSB streaming-tjenester i samarbejde med Viaplay.
Foto: KLAUS HOLSTING

SLØVT. Trods en opgradering fra 3G til 4G er internetforbindelsen i DSB's togsæt stadig så langsom, at den ikke kan bruges til at streame film og video. Alligevel sælger DSB streaming-tjenester i samarbejde med Viaplay.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DSB sælger streaming-film til toget, men beder kunderne lade være at bruge det

DSB tilbyder streaming-tjenesten Viaplay, men indrømmer selv, at togenes netforbindelse er ubrugelig. Og der går mindst tre år, før det bliver bedre.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Er du medlem af DSB's fordelsklub DSB Plus, kan du blandt andet få rabat på den daglige cafe latte på stationen.

Nu kan du også få tilbud på en ekstra måneds gratis medlemskab af film-streamingtjenesten Viaplay, så du med DSB's egne ord kan nyde dine yndlingsfilm på togrejsen.

Der er blot den hage ved tilbuddet, at DSB opfordrer kunderne til ikke at streame filmene under togturen. Internettet i togene er nemlig ifølge DSB så langsomt, at det ikke duer til streaming af film.

Så derfor lyder opfordringen fra selskabet, at man inden togrejsen downloader sine yndlingsfilm eller -serier, hvis man vil se dem på togrejsen uden konstant at blive afbrudt af hakker og udfald.

LÆS ARTIKEL

Tager man som DSB Plus-kunde mod tilbuddet og kigger rundt i Viaplays katalog over film, serier og sportstransmissioner, viser det sig, at det slet ikke er sikkert, at man kan se sine yndlingsfilm i toget alligevel, for en stor del af de nyeste og mest populære film kan nemlig slet ikke downloades, men kun ses via en streaming-forbindelse.

Hos DSB forsvarer chef for forretningsudvikling, Aske Wieth-Knudsen, tiltaget med, at kunderne får klar besked fra starten om, at det er mest hensigtsmæssigt at downloade filmene hjemmefra på grund af den langsomme internetforbindelse i togene.

Film kan ikke downloades

»Vi gør tydeligt opmærksom på, at kunderne bør bruge downloadfunktionen, hvis de vil se filmene uden afbrydelser i toget, og vi skriver også tydeligt, at når der er mange mennesker i toget, der bruger wifi samtidigt, er forbindelsen ikke egnet til streaming. Så jeg synes stadig, det er et godt tilbud, hvis man vil se en film undervejs«, siger Aske Wieth-Knudsen.

Burde DSB så ikke også fortælle DSB Plus-kunderne, at det ikke er de mest populære og nyeste film og serieafsnit i Viaplays katalog, de kan hente ned på deres enhed hjemmefra?

»Jeg kender ikke til detaljerne i Viaplays teknik med hensyn til, hvilke film, der kan downloades, men synes vi har informeret tydeligt om begrænsningerne i DSBs Wifi løsning«, siger Aske Wieth-Knudsen.

Hos Viaplay i Sverige fortæller PR-chef, Sanna Olsson, at årsagen til, at flere film og serier ikke kan downloades er, at det tillader Viaplays aftaler om ophavsrettigheder med producenterne ikke.

Passagerernes problemer med DSB's internet i togene er ikke af ny dato. Og gennem flere år har DSB, teleselskaberne, Banedanmark og politikerne i Folketinget kastet aben rundt, fordi ingen har villet rykke ud med penge til de første investeringer.

En forbedring af internetadgangen kræver teknisk set tre forskellige initiativer. Togene, som er næsten radiotætte, skal kunne hente mobilsignalerne ind i togkupeerne. Det kan gøres ved at sætte antenner uden på toget, der henter signalerne ind og sender dem rundt i kupeen ved hjælp af såkaldte repeatere.

Fra Hvalsø er der slet ingen forbindelse til Lejre - heller ikke almindelig mobiltelefonforbindelse.

Signalerne kan også sendes rundt i togkupeerne ved hjælp af wifi. DSB ønsker at tilbyde begge løsninger.

Den tredje nødvendige løsning er at bygge flere mobilmaster langs banestrækningerne og udbygge dem, der allerede findes. Men da de tre løsninger ikke fungerer enkeltvis, og parterne bag skal være enige om at sætte initiativerne i værk nogenlunde samtidigt, er der lange udsigter til bedre dækning i togene.

Pendlerne er frustrerede og irriterede

Tine Erecius, der er repræsentant for Tølløse Pendlerklub er mildt sagt frustreret over manglen på internetdækning i toget. Hun tager hver dag forbindelsen fra Tølløse til København, hvor hun arbejder, og turen tager 45 minutter.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Lige når jeg stiger på toget i Tølløse, er det udmærket, men 200 meter fra stationen begynder det at falde ud, og der er huller hele vejen til Hvalsø. Fra Hvalsø er der slet ingen forbindelse til Lejre - heller ikke almindelig mobiltelefonforbindelse«, siger hun.

Mellem Lejre og Roskilde er der også huller, og det samme er tilfældet omkring Glostrup, men derfra går det nogenlunde til København, fortæller hun.

»Men det kan i det hele taget ikke bruges til noget, og vi er alle meget irriterede over det. Vi sidder jo alle sammen med vores smartphones og prøver at få forbindelse«, siger Tine Erecius.

Hvordan reagerer du, når du hører, at der, når politikerne engang er blevet enige om, hvordan togfondens penge skal bruges, kan gå tre år, før man kan mærke en forbedring i togenes internetdækning?

»Det er ansvarsforflygtigelse hele vejen rundt. Når vi går til DSB og beklager os, får vi at vide, at det er Banedanmark, der er årsagen, og når vi går til Banedanmark, får vi at vide, at det er politikerne. Og politikerne sender bolden tilbage til DSB. Der sker ingenting, og det er frustrerende«, siger pendlerformanden.

Men frustrationerne hjælper ikke meget. For eksempel har DSB netop aflyst et projekt, der skulle forbedre internetadgangen ved hjælp af nye wifi-net i samtlige tog bortset fra S-togene. De indkomne tilbud var angiveligt ikke gode nok.

»Vi ville ikke få det kvalitetsløft i forhold til prisen, som vi ønskede, og som ville betyde, at man som passager kunne arbejde i toget uden afbrydelser«, siger Aske Wieth-Knudsen.

»Og vi vil ikke få en forbedring af forbindelsen, som passagererne kan mærke ved alene at forbedre wifi-dækningen inde i togene. Der er flere elementer, der skal være på plads«, siger han.

DSB's nu droppede udbud på bedre wifi i togene var ikke en del af togfondens plan om et forbedret internet i togene, som et flertal i Folketinget vedtog i den tidligere regeringsperiode.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det var noget, vi undersøgte selvstændigt via et udbud, men det er rigtigt, at vi kommer til at lave øvelsen med at installere wifi under alle omstændigheder.«, siger Aske Wieth-Knudsen.

Der er afsat 100 millioner kroner i togfonden til bedre internetforbindelser i togene. Men de 100 millioner går alene til Banedanmarks udbygning af mobilmastedækningen langs banestrækningerne. Banedanmark ejer skinnenettet og de eksisterende master. DSB og teleselskaberne skal så deles om regningen for repeatere og wifi.

Og hele projektet er i øjeblikket sat på hold af Venstre-regeringen, fordi der kommer færre penge ind i togfonden end forventet, da togfonden blev vedtaget.

Fra det øjeblik, politikerne er blevet enige om, hvordan og hvornår pengene i togfonden skal anvendes, går der hen imod tre år, før passagerne kommer til at mærke forbedringer i internetdækningen i togene.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden