Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
FALSK. Ikea oplyser, at svindelen handler om falske konkurrencer på Facebook, men virksomhedens logo bliver også misbrugt via e-mails og sms.
Foto: Thomas Borberg (arkiv)

FALSK. Ikea oplyser, at svindelen handler om falske konkurrencer på Facebook, men virksomhedens logo bliver også misbrugt via e-mails og sms.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Falske Ikea-konkurrencer på Facebook snyder flere

Alene i foråret har Forbrugerombudsmanden modtaget 600 klager om falske Ikea-annoncer.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vind en sofa fra Ikea eller køb et Spotify-abonnment til kun en krone for tre måneder.

Mange vil sikkert ikke høre en alarmklokke ringe, hvis store virksomheder som Ikea eller Spotify udlodder en konkurrence eller starter en kampagne på Facebook.

Det fortæller DR Nordjylland.

LÆS ARTIKEL

Problemet er bare, at det ikke altid er virksomhederne, som står bag. Ifølge Forbrugerombudsmanden bliver et stigende antal danskere snydt af falske annoncer på e-mails og Facebook.

»Vi ser en stigning i antallet af klager, og snydekampagnerne bliver mere professionelle. Derfor falder flere også i fælden«, siger chefkonsulent ved Forbrugerombudsmanden Uffe Foged Jespersen til DR Nordjylland.

Det er især e-mails, der frister med falske kampagner og konkurrencer, som lokker kontooplysninger ud af intetanende forbrugere. Når forbrugeren har klikket sig ind for at tegne et billigt abonnement på musiktjenesten Spotify, så tegner forbrugeren i virkeligheden et abonnement hos et svindelfirma.

Alene i foråret har Forbrugerombudsmanden modtaget 600 klager om falske Ikea-annoncer. Ikea oplyser, at det handler om falske konkurrencer på Facebook, men virksomhedens logo bliver også misbrugt via e-mails og sms.

»Det er ung som gammel, der ryger i de her fælder. Det behøver ikke at have noget at gøre med, at man er specielt klog og har en høj uddannelse. Det rammer alle, lyder det fra chefkonsulent ved Forbrugerombudsmanden, Uffe Foged Jespersen.

Et godt råd fra Forbrugerombudsmanden lyder, at man skal sørge for at læse betingelserne i diverse konkurrencer, før man tilmelder sig.

Pol Nyheder

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden