Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: JEFF CHIU/AP
Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Inspiration eller tyveri? Facebook planker Snapchats populære hovedfunktioner

Facebook tester funktioner, der helt tydeligvis kommer fra deres største konkurrent.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Apple sagsøgte i sin tid Microsoft, da sidstnævnte lancerede Windows. Apple mente, at Microsoft havde stjålet idéen med at bruge skrivebordet som metafor på computerskærmen, samt idéen med at lade programmer køre i deres egne vinduer.

Nu var problemet så bare, at Apple selv havde nappet idéen fra Xerox, der i deres PARC-udviklingsafdeling havde skabt hele vindues-/skrivebords-konceptet til deres Alto-computere. Retten mente, at den måde at bruge en computer på var så fundamental en idé, at ingen kunne sidde på den alene, så Microsoft blev frifundet. Det var i 1994.

Strid mellem sociale mediegiganter Her 22 år senere gentager historien sig muligvis. Men denne gang handler det ikke om computere, men om smartphones. Og om verdens to største sociale medier, Facebook og Snapchat.

Snapchat overhalede for nylig Twitter i brugerantal og er nu Facebooks største konkurrent. De to funktioner, der har været Snapchats primære attraktion for den unge målgruppe, er dels muligheden for at sende beskeder, der sletter sig selv, og dels Snapchats sjove filtre.

De unge er nemlig helt klar over, at hvis de lægger billeder eller videoer af sig selv på Facebook, hvor de tér sig tossede, så kan de mange år senere blive opdaget af f.eks. kommende arbejdsgivere. Derfor er de glade for at Snapchat-beskederne kan sættes til at slette sig selv.

Og netop det med at té sig tosset, hjælper Snapchat også med. App’en har nemlig sjove filtre ombord, som ikke bare kan misdanne ens ansigt til sjov ukendelighed, men som også med farver og mønstre kan illustrere eller kommentere på en bestemt situation på billedet.

Siden har Snapchat udviklet en række andre funktioner, der gør dem attraktive for det unge publikum, herunder ’Stories’, hvor man kan sammensætte en række af de beskeder, man ikke har slettet, til en lille videopræsentation.

Hvis du ikke kan købe, så stjæl

Facebook forsøgte i 2013 at købe Snapchat for 3 milliarder dollar. Men Snapchat var så sikre på, at de havde fat i den lange ende, at de sagde nej tak. Og de viste sig at have ret. Så nu prøver Facebook en anden strategi: De stjæler simpelthen Snapchats hovedfunktioner.

I Irland tester Facebook lige nu præcis de to funktioner, som Snapchat er kendt for: Tager du et billede eller en video med kamera-delen af Facebook-app’en, kan du lægge den samme type sjove filtre henover, som du kan i Snapchat. Og du kan oven i købet sende dem til en Facebook-ven, der så kun har 24 timer til at se billedet eller videoen. Derefter bliver materialet slettet.

LÆS OGSÅ

Det er ikke første gang, Facebook stjæler fra Snapchat. Instagram, der er ejet af Facebook, tyvstjal den føromtalte ’Stories’-funktion for nylig, og kaldte den endda det samme.

Spørgsmålet er, om Snapchat har tænkte sig at tage kampen op i en retssal med Facebook, eller om de bare vil fortsætte med at køre deres eget løb og udvikle noget nyt. Det kunne jo f.eks. vise sige, at nogen allerede havde lavet noget lignende før Snapchat, sådan som det var tilfældet i den gamle Microsoft/Apple-sag. Eller at disse funktioner nu er så fundamentale, at ingen må eje dem.

Det finder vi ud af, når Facebooks tests er overståede, og de nye funktioner rulles ud til resten af brugerne, hvilket formentlig sker omkring årsskiftet.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden