Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lånehajer. Bilforhandlere tager uigennemskuelige etableringsudgifter for billån, advarer FDM og MyBanker.
Foto: Jens Dresling(Arkiv)

Lånehajer. Bilforhandlere tager uigennemskuelige etableringsudgifter for billån, advarer FDM og MyBanker.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dyre billån snyder forbrugerne

Selv om renterne på billån er lave, kan det blive en dyr omgang at købe ny bil hos forhandlerne, advarer økonomer.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Få en spritny bil og afdrag med en tusindlap om måneden.

Det lyder både billigt og overkommeligt for de fleste at låne penge til en ny bil, men lånet kan i det lange løb blive en dyr fornøjelse for bilkøberne.

Sådan lyder advarslen fra bilistorganisationen FDM og den uafhængige bankportal Mybanker.

Lånehajer Det er især lånene til de populære minibiler, der koster under 100.000 kroner, der skaber problemer, mener FDM og Mybanker.

For mens bilforhandlerne typisk tilbyder en konkurrencedygtig rente på 3 procent eller lavere, så er omkostningerne i forbindelse med etableringen af lånet til gengæld anderledes dyre.

15.000 kroner for et lån på eksempelvis 80.000 er helt almindeligt. Og da de penge bliver lagt oven i lånet, så bliver lånets reelle rente, den såkaldte årlige omkostning i procent (åop), nærmere 10 procent.

»Bilforhandlerne opfører sig som lånehajer«, siger direktør John Norden fra Mybanker, der bakkes op af forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen hos FDM, der mener, at kunderne lader sig lokke af den lave rente:

»Forhandlernes fortjeneste på de små biler er nærmest et 'rundt nul', så derfor skal de tjene penge på andet. Det gør de blandt andet på billån, så bilkøberne skal gøre sig klart, at de står over for en bankmand snarere end bilforhandler«.

Foran i forhandlingen
Ofte har køberne intet alternativ til den udskældte finansiering. Mybankers John Norden vurderer, at 70 procent af handlede nye minibiler bliver finansieret gennem forhandlerlån, fordi de etablerede banker har trukket sig ud af markedet.

Allan Skytte Christensen har set stribevis af låneaftaler igennem, og den provision, som forhandleren tager for at formidle et lån til en minibil, svinger fra 3.000 til mere end 10.000 kroner.

»Forbrugerne har utroligt svært ved at gennemskue en låneaftale. Hvis du er en god forhandler, kan du få både en lav rente og acceptable stiftelsesomkostninger. Men de fleste er ikke forberedt på den forhandling, så bilforhandleren er et skridt foran i forhandlingen«, siger Allan Skytte Christensen, der erkender, at FDM selv tilbyder billån uden engangsomkostninger og derfor kan have en interesse i at klandre bilforhandlerne.

»Vi har ikke noget mod, at de tilbyder billån, men der skal være gennemsigtighed«, siger han.

Forbrugerombudsmand: Ikke ulovligt

Administrerende direktør i bilforhandlernes organisation AutoBranchen Danmark, Jens Brendstrup, afviser kritikken:

»Prisen på et lån er en handelsvare«, fastslår han og fortsætter: »Der foregår masser af forhandlinger om lån, ekstraudstyr og bilpriser rundt omkring hos bilforhandlerne«.

Bilforhandlernes praksis er ifølge Forbrugerombudsmanden ikke ulovlig.

»Folketinget har ikke sat nogen øvre grænse for, hvor store omkostninger der må lægges oven i et lån, så længe der er skiltet ordentligt med omkostningerne«, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

»Det skal fremgå tydeligt, hvad åop er. Hvis en bilkunde går ind på en hjemmeside og beregner et billån, så må åop ikke være et klik væk«, siger Henrik Øe, der er meget opmærksom, at der bliver annonceret og informeret ordentligt.

LÆS OGSÅ

Forbrugerombudsmanden har på det seneste vundet to sager mod finansieringsselskaber, som ikke skiltede ordenligt med åop. De fik bøder på op til 100.000 kroner for at »have tilsidesat deres oplysningspligt«.

I Folketinget er der ikke opbakning til at stramme reglerne med at indføre eksempelvis et loft over ekstraomkostninger ved lån. Den radikale forbrugerordfører, Ida Auken, vil dog bede erhvervsminister Henrik Sass Larsen (S) kortlægge problemets omfang.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden