Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Danish Fashion Institute
Foto: Danish Fashion Institute

Rådgivning. Clever Care-mærket henviser også til en hjemmeside, hvor forbrugeren kan få mere information om bæredygtig pleje af sit nye tøj.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Modebranchens nye klimatiltag er dig

Brug din vaskemaskine mindre, lyder det fra modebranchen.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er sjældent, man hører disse ord fra en modemand:

»Behøver man at se så ren ud? Skal trøjen virkelig til vask, bare fordi man har haft den på en eller to gange?«.

Ordene er Jonas Eder-Hansens, udviklingsdirektør i Danish Fashion Institute, og de falder, fordi der med udviklingsdirektørens egne ord er »store kræfter i gang« for at få forbrugere til at tænke over, hvordan vi håndterer tøjet.

Ikke den lette udvej Mens 62 procent af CO2-udledningen sker under produktionen af tøjet, sker 38 procent, efter at det er taget i brug hjemme hos forbrugeren, gennem vask, rens, tørretumbling og strygning.

I slutningen af april holdt Danish Fashion Institute topmøde om bæredygtigt tøj – og her var fokus især på at henvende sig til forbrugerne:

»I modebranchen har vi længe vidst, at vi står over for en masse udfordringer i leverandørkæden, fra bomuldsmarken til butikshylde. Men hvis vi ser på klimapåvirkning i de enkelte forbrugsled såsom vask, tørretumbling og strygning, har det en overraskende stor virkning på det samlede CO2-regnskab«, forklarer Jonas Eder-Hansen.

LÆS ARTIKEL

»Det er en oplagt mulighed for os til at gå i dialog med vores forbrugere«.

Men er det ikke den lette udvej for branchen at sige til forbrugerne, at de skal til at vaske mindre, frem for at se indad på produktionen?

»Selvfølgelig skal vi fortsætte med at forbedre, hvad der sker hos producenten i alle led, og det bliver der også lagt rigtig meget arbejde i. Men hvorfor skulle man lade være med at fokusere på, hvad forbrugeren kan gøre?«.

H&M kan gøre en forskel
Det er noget, som ellers konkurrerende modemastodonter kan stå sammen om: I løbet af i år vil H&M have mærket alt sit tøj med vaskemærket Clevercare, der skal fortælle os, hvordan vi bedst muligt behandler tøjet efter køb.

»Hvor de almindelige vaskeanvisninger fortæller, hvad et stykke tøj kan tåle uden at blive ødelagt, fortæller Clevercare, hvordan man kan pleje sit tøj, så det holder længere og bliver rent – men med meget mindre klimabelastning«, siger Catarina Midby, Head of Fashion & Sustainability i Sveriges modegigant.

Som gigant har H&M netop en mulighed for at gøre en forskel, når det kommer til bæredygtighed, påpeger hun:

»Vi når rigtig mange forbrugere i hele verden på vores 54 markeder og samarbejder med andre firmaer og hele branchen. Med vores størrelse kan vi gøre en forskel, når vi ved, at 38 procent af klimabelastningen sker hos forbrugeren«.

Mærker som Peak Performance og Stella McCartney er klar til at følge op og mærke deres tøj med Clevercare. For fremover kan bæredygtigt tøj – eller alene det at tage stilling – blive et konkurrenceparameter, mener Catarina Midby:

»Det er på lang sigt, men vi tror på, at modekunder, som tænker ud i fremtiden og er nysgerrige, vil blive mere og mere bevidste – og i sidste ende handle hos ansvarlige virksomheder«.

Poler tøjet og spar vand
Hos Novozymes, der udvikler enzymer til blandt tekstilforarbejdning og vaskepulver, ser man også et stort potentiale i at forlænge tøjets levetid:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Særlig inden for de seneste par år er der kommet et helt andet fokus på bæredygtighed i tekstil, og det er noget, vi kan mærke – både på vores produkter til industrien, men også på produkter til forbrugere som vaskemiddel til koldtvandsvask«, fortæller global marketing director Peter Faaborg-Andersen.

Han fremhæver især Novozymes’ metode biopolishing-teknologi, som forhindrer tøjet i at blive fnulret unødig hurtigt. I dag er hovedreglen, at der går 1.500 liter vand til at producere en T-shirt. Ved at forlænge levetiden med 20 procent kan man derfor ’spare’ 300 liter vand.

Før

Efter

»Det holder længere, det holder farven, og det betyder, at virksomheder kan differentiere sig fra deres konkurrenter på den høje kvalitet. Så begynder de store brands og forbrugerne pludselig at interessere sig for det her«, siger Peter Faaborg-Andersen.

Bæredygtighed på indeks

Siden 2012 har 40 procent af den samlede tøjbranche i det verdensomspændende netværk Sustainable Apparel Coalition med virksomheder som Wal-Mart, H&M, Levi’s, Nike, Gap og Adidas arbejdet hen imod et indeks, der på en skala fra 0 til 100 skal angive bæredygtigheden af et stykke tøj – og det er både, hvad angår klima, forurening og arbejdsmiljø.

LÆS OGSÅ

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ifølge udviklingsdirektør i Danish Fashion Institute Jonas Eder-Hansen vil vi kunne forvente at se det såkaldte Higg-indeks i nakken på modevarer inden for et par år:

»Det er et kæmpe skridt i den rigtige retning i forhold til at stoppe den jungle af mærker, der allerede findes. Men det er også kompliceret, for der er så mange led og forhold, der skal tages højde for. Til sidst skal det hele standardiseres, så forbrugerne møder det samme mærke – uanset hvor man handler på kloden«, siger han.

Indtil da: Koldtvandsvask er det nye sort.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden