Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Valgfrihed. Hvis du gerne vil have ganske få reklamer fra udvalgte butikker, kan det lade sig gøre med ordninge  NejTak+.

Valgfrihed. Hvis du gerne vil have ganske få reklamer fra udvalgte butikker, kan det lade sig gøre med ordninge NejTak+.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nu kan du selv vælge, hvilke reklamer du vil have ind ad døren

Ny ordning giver en miljøgevinst på 30.000 tons papir.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Reklamer i en bunke på 6-7 centimer i højden. Det syn var Alice Klindt godt træt af, når hun åbnede sin postkasse i Taastrup.

»Det gad jeg altså ikke. Og jeg var træt af at slæbe reklamerne op for at slæbe dem ned igen, når jeg ikke brugte dem«, siger den 62-årige invalidepensionist.

»Man kan jo ikke bare smide dem nede på gaden, så jeg var nødt til at pakke det sammen og smide det ud. Spild af papir. Det synes jeg var vanvittigt«.

God grund til at spare papir
Ligesom 100.000 andre nøjes hun nu med at få sine særligt udvalgte reklamer sendt til postkassen gennem ordningen NejTak+. En ny landsdækkende ordning, som gør det muligt for forbrugerne at vælge, hvilke reklamer de ønsker at modtage.

Det er firmaet FK Distribution, der har testet, hvordan konceptet ville blive modtaget hos de danske forbrugere på baggrund af en Gallup-undersøgelse fra sidste år. Her svarede 70 procent, der modtog reklamer, at de ønskede et frit reklamevalg. Det gjorde de primært ud fra ønsket om at spare på papiret. Og det er der god grund til.

»I dag er det sådan, at man får i gennemsnit 25 reklamer om ugen, og vi kan se, at når man selv får lov at vælge, vælger man kun noget, der svarer til 5. Det giver selvfølgelig en besparelse på papirforbruget«, siger Mads Dahl Andersen, som er direktør i FK Distribution.

Organisationen har regnet sig frem til, at landet på den måde kan opnå en miljøgevinst på 30.000 tons papir. Og det er noget, som Forbrugerrådet Tænk gerne vil imødekomme.

»Vi ønsker tiltaget velkommen. Som den rene ordning er i dag, kan vi se af vores undersøgelser, at forbrugerne er splittede på det her område. Der er dem, der gerne vil have alle reklameaviserne. Så er der dem, som gerne vil være helt fri, og så er der dem, der gerne vil have noget af det. Og vi synes, det er rigtig positivt, at man på den her måde tilgodeser alle forbrugernes ønsker i forhold til, hvad man ønsker at få af reklamer i postkassen«, siger Tina Dhanda, som er seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.

Tilsvarende tænker miljøminister Kirsten Brosbøl (S), som tilkendegiver, at NejTak+ kan spare miljøet for meget.

»Mange husstande, der modtager reklamer, smider dem direkte til genanvendelse uden at læse dem. Ordninger, hvor forbrugerne selv vælger, hvilke reklamer de vil have, og på den måde undgår at smide så mange reklamer ud, er en god idé.

For hver husstand, der ikke modtager reklamer, kan vi spare miljøet for både CO2 og de kemikalier, der bruges til at farve reklamerne med«, skriver Kirsten Brosbøl i en mail til Politiken.

Reklamefedteri gavner handel

Også detailhandlen vil få god gavn af den nye NejTak+-ordning. Det mener seniorjuristen i Forbrugerrådet Tænk:

»Forbrugerne får de reklamer, som de gerne vil læse, og virksomhederne behøver ikke at bruge en masse penge på at producere reklameaviser, som ikke bliver læst. De bliver jo tværtimod sendt ud til lige præcis de forbrugere, som er interesserede i at modtage dem. Så jeg tænker, at det er en win-win for både forbrugerne og virksomhederne«, siger Tina Dhanda.

Tilsyneladende er en del virksomheder enige: Indtil videre har 80 detailkæder tilmeldt sig NejTak+-ordningen, og direktør i FK Distribution Mads Dahl Andersen er ikke i tvivl om, at flere vil følge efter.

Og hvorfor skulle de ikke også det, spørger Alice Klindt sig selv ved postkassen i Taastrup. Det er spild af penge for virksomheden, når eksempelvis Sportsmaster sender en reklameavis til hende.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg er invalidepensionist og har 20 procent lungekapacitet, så det er lidt begrænset, hvad jeg laver af sport«, siger hun og forklarer, at hun ikke behøver andre reklameaviser end de tre, hun i øjeblikket modtager fra Netto, Føtex og Rema 1000, og som hun udelukkende bruger til dagligvareindkøb.

»Og hvis jeg står i en situation, hvor jeg skal købe noget nyt ud over dagligdags varer, så går jeg ind på nettet og ser på det der. For jeg gider ikke bladre gennem ting, som jeg hverken har råd til eller lyst til at købe. Jeg er ikke typen, der går og oser i forretningen og går og kigger bare for at kigge«, siger hun. Derfor er NejTak+ en god ordning for hende.

Det vil den tilsyneladende også være for postvæsenet i Østrig, Frankrig og Norge, som alle har været på besøg i Danmark for at høre om det frie reklamevalg, og det glæder direktøren i FK Distribution, som sidder på det pantenterede system:

»Der har været stor interesse fra de udenlandske postvæsner. Men det kan være en udfordring for dem at få det hele automatiseret«, siger Mads Dahl Andersen. For først skal forbrugerne vælge de bestemte reklameaviser ud, så skal maskinerne parre reklamerne med de husstande, som skal have dem, og så skal tryksagerne omdeles.

»Vi har investeret flere hundrede millioner kroner i it-udvikling og højteknologiske produktionsanlæg for at kunne håndtere det«, siger direktøren.

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden