Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
SHOPPING. Årets Black Friday er kommet med på top 10 over de mest dankort-aktive dage nogensinde.
Foto: PETER HOVE OLESEN (Arkiv)

SHOPPING. Årets Black Friday er kommet med på top 10 over de mest dankort-aktive dage nogensinde.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Black Friday skabte rekordstor handel i Danmark

Shoppingdagen efter amerikansk forbillede blev den sjettestørste handelsdag nogensinde.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er dagene lige op til jul og dagene lige før påske.

Men nu har en tredje anledning sneget sig med på listen over de dage, hvor danskernes dankort sveder mest.

Den amerikansk inspirerede shoppingdag Black Friday, som i år faldt fredag den 28. november, har således manifesteret sig som en af de allerstørste handelsdage målt i Danmark nogensinde.

Ifølge Dansk Erhverv viser en opgørelse fra Nets nemlig, at danskerne på dette års ’sorte fredag’ brugte 1.533 millioner kroner på dankort, svarende til det sjettehøjeste dankortforbrug på en enkelt dag nogensinde.

Lønningsdag og gode tilbud

Spørger man Mette Skovgaard Frich, der er trendforsker og ekspert i forbrugeradfærd hos Retail Institue Scandinavia, er der flere gode grunde til shopping-rekorden i november.

»Vi ved, at forbrugerne er tiltrukket af pris og gode tilbud. Og rigtig mange butikker har altså taget Black Friday til sig og bruger dagen som anledning til at skabe liv i gaden og markedsføre gode tilbud«, siger Mette Skovgaard Frich.

Desuden faldt Black Friday, som altid ligger dagen efter den amerikanske helligdag Thanksgiving, i år på en dansk lønningsdag, hvilket ifølge forbrugeradfærdseksperten sikkert har øget købelysten.

Hun ser i øvrigt årets Black Friday-boom som et udtryk for, at opfattelsen af store prisnedsættelser og landsdækkende tilbudsevents, som noget der er forbeholdt de traditionelle udsalg i januar og juli, er ovre.

»Den kultur er vi langsomt ved at bevæge os væk fra. Som forbrugere vil vi gerne have den slags events, hvor der er intens markedsstemning og tilbud nu og her. Det oplever vi i flere forskellige sammenhænge, for eksempel også hos en kæde som Magasin, der ikke holdt Black Friday, men weekenden forinden satte en stor del af deres varer ned med 20 procent«, siger Mette Skovgaard Frich.

Kulturløs shoppekultur

Umiddelbart inden den store shoppingdag sagde professor i forbrugeradfærd på CBS, Torben Hansen, til Politiken, at »i USA er man taknemmelige og gode ved hinanden på Thanksgiving. Så dagen efter har man god samvittighed og kan godt bruge lidt ekstra penge. For amerikanere er Black Friday meget mere end bare tilbud - det er forankret i kulturen. Sådan er det ikke i Danmark«.

De iøjnefaldende tal fra Nets beviser imidlertid, at hr. og fru Danmark i allerhøjeste grad har taget de købelystne dele amerikanerfænomenet til sig, fortæller trendforskeren fra Retail Institue Scandinavia.

»Det er ikke første gang, detailhandelen kigger på udlandet og hopper med på en bølge. Og selv om der i USA er mange flere traditioner forankret i Thanksgiving-ræset, som vi slet ikke oplever herhjemme, har vi altså taget den kommercielle del til os«, siger Mette Skovgaard Frich, som forventer en stigende interesse for fænoment i de kommende år.

Listen over dagene med de højeste dankortforbrug, hvor årets Black Friday intager sjetepladsen, toppes af den 21. december 2012, hvor der blev handlet for 1.678 millioner kroner. Anden- og tredjeplasen indtages af henholdsvis 20. december 2013 og 27. marts 2013, som var onsdagen inden påske.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden