Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

sløv start. Led-pærer har været svære at sælge, selv om de bruger meget mindre energi end en glødepære. Arkivfoto: Rune Pedersen

sløv start. Led-pærer har været svære at sælge, selv om de bruger meget mindre energi end en glødepære. Arkivfoto: Rune Pedersen

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Led-pærer i dit hjem bringer lys til flygtninge

En kampagne skal overbevise os om, at vi skal bruge de elbesparende pærer.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er planen, når Ikea Foundation fra i morgen giver 1 euro, cirka 7,50 kroner, per solgt pære til FN’s flygtningelejre, forklarer møbelgigantens miljøansvarlige, Jonas Engberg.

»Vi vil sætte fokus på led-lysets kvaliteter, og det gør vi bedst ved at kombinere det med at dele lys ud til nogen, der har brug for det«, siger Jonas Engberg.

LÆS ARTIKEL

Pengene går til FN’s Flygtningehøjkommissariat, UNHCR, som investerer dem i solcelledrevne lanterner i projektet ’En lysere fremtid for flygtninge’. Ud over at lyse kan lanternerne også bruges til at oplade mobiltelefoner. Lyset i lejren giver blandt andet børn og unge en chance for at læse lektier om aftenen.

Danskerne har været tøvende i forhold til at tage led-lyskilder til sig, selv om de bruger en tiendedel af, hvad en gammel glødepære brugte til at skabe den samme mængde lys.

Som ny teknologi har led lidt under, at mange af de første produkter gav et ringe lys eller gik i stykker efter ganske kort tid, selv om kunderne var blevet lovet, at de ville holde i 20 år. De gode led-pærer har kostet mange hundrede kroner og har derfor været svære at sælge.

Nu håber branchen på et gennembrud. Sidste år var hver femte pære, der blev solgt, en led-pære, mens de langt mere energiforbrugende halogenpærer solgte stort. Men det skal være slut i Ikea, hvor man fra næste år ikke vil have andet end led på hylderne.

»Vi vil gerne være med til at bryde de barrierer ned, som folk stadig måtte have i forhold til led. Og det gør vi bedst ved at få dem ud i folks hjem, og så kan de sige videre til deres venner, at de giver et behageligt lys«, siger Jonas Engberg.

I løbet af sidste år solgte Ikea 1,2 millioner led-pærer mod knap 425.300 i 2013.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden