Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nethandel. Danskerne shopper mere og mere på nettet.
Foto: JENS DRESLING (Arkiv)

Nethandel. Danskerne shopper mere og mere på nettet.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi netshopper for 23 milliarder i udlandet

Danskernes nethandel er steget markan på et enkelt år, viser ny analyse.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskernes begejstring for internethandel stiger og stiger.

I 2014 blev lagt varer og tjenesteydelser i den elektroniske indkøbskurv hele 132 millioner gange for et samlet beløb på 73,7 milliarder kroner.

Det viser en ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), som er lavet på baggrund af 15.000 danskeres net-handelsaktiviteter.

Udlandet tager en stor del af gevinsten

Analysen viser, at den samlede danske net-handel voksede med 18 % sidste år. Den største vækst kommer dog udlandet til gode, idet dansk handel i udenlandske netbutikker voksede med hele 38 % fra 2013 til sidste år. I 2014 brugte danskerne ca. 23,6 milliarder kroner i udenlandske butikker.

Det er især hos de engelske, svenske og tyske netbutikker, vi ynder at lægge vores penge.

Internationale giganter lokker kunderne

Ifølge kommunikationschef i FDIH Henrik Theil skyldes det bl. a., at danskernes foretrukne butikker er de internationale giganter.

»Ifølge vores undersøgelse er danskernes foretrukne netbutik Amazon. Men generelt er de store spillere på internationalt plan også store i Danmark, for eksempel e-bay og Zalando«, siger Henrik Theil.

At den tyske tøjgigant Zalando er populær, er der ifølge Henrik Theil en helt særlig grund til.

»Hele Zalandos side er på dansk. Mange danskere, vi har talt med, er slet ikke klar over, at de faktisk handler i en tysk butik«, siger Henrik Theil.

Også vækst i danske butikker

Det står dog slet ikke skidt til for de danske netbutikker. Ifølge FDIH’s analyse er den danske e-handel vokset med 10,8 %, og 68 % af danskernes netkøb sker således på danske sider. I 2014 svarede det til et beløb på ca. 50 milliarder kroner.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden