Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nethandel. Forbrugerne forventer et højt serviceniveau, når de handler på nettet.
Foto: JENS DRESLING

Nethandel. Forbrugerne forventer et højt serviceniveau, når de handler på nettet.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Netshoppere går efter god pris og hurtig, gratis levering

Forbrugerne stiller store krav til netbutikkers priser og service, viser undersøgelse.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For den danske netshopper er det ikke nok, at prisen er god.

Det skal også være gratis at få leveret varen hjem til døren, og det skal være gratis at returnere den, hvis den alligevel ikke passer. Og lad det gå lidt tjept, tak.

Nethandlen er domineret af forbrugere, som stiller store krav til pris og service, viser en ny undersøgelse blandt 1.311 borgere foretaget for Trustpilot.

Trustpilot er et åbent, internationalt website, hvor forbrugere over hele verden anmelder webvirksomheder og brands.

»Forbrugere i dag står over for et kæmpe udvalg af både danske og internationale netbutikker, og der er stor konkurrence om forbrugernes opmærksomhed. Vi kan derfor stille høje krav til servicen«, siger Mathilde Lykke Bülow, kommunikationschef hos Trustpilot.

Således viser undersøgelsen, at 88 procent af danskerne lægger vægt på, at prisen er billig.

Næsten lige så mange, nemlig 85 procent vægter gratis fragt og levering højt, mens 87 procent ønsker gratis returnering og kort leveringstid.

Kravet om hurtighed skyldes formentlig, at kunderne forinden har brugt lang tid på at søge på og sammenligne produkter på nettet, vurderer Mogens Bjerre ved CBS.

Skal gå hurtigt

»Det kan opleves som en lang og grundig proces, og derfor kan det kun gå for langsomt med at få vores varer, når vi endelig har besluttet os«, siger lektor Mogens Bjerre, ekspert i detailhandel og online forbrugeradfærd til Trustpilot.

Derimod betyder det mindre for forbrugerne, om netbutikken har en fysisk butik, eller om man kan chatte med kundeservice, viser undersøgelsen.

Valget af netbutik afhænger også af, hvad andre siger. 89 procent svarer, at anbefalinger fra venner, bekendte og familie har betydning.

Men også brugeranmeldelser på andre hjemmesider end netbutikkernes egne, for eksempel Trustpilot, Amazon og TripAdvisor, spiller en rolle for 66 procent af forbrugerne, mens reklamer har betydning for 38 procent af de adspurgte.

Den danske e-handel nåede sidste år op på 82 milliarder kroner, og udgjorde dermed 10 procent af danskernes samlede privatforbrug, ifølge Dansk Erhverv, mens den 2013 løb op i 69 milliarder kroner.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden