Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Afvist. 24-årige Nanna Vestergaard ville købe en iPhone 5 på kredit, men blev afvist i butikken efter en hemmelig vurdering af hendes økonomi.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Butikker afviser tilbud om kredit til kunder med sund økonomi

Butikker kreditvurder selv potentielle kunder uden om RKI. Det er svært at få oplyst, hvorfor man bliver afvist.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den 24-årige universitetsstuderende Nanna Vestergaard gik en efterårsdag i 2014 ind i en 3-butik for at købe en ny iPhone 5 på afbetaling. Men da hun gik ud af butikken igen, havde hun betalt en langt højere førstegangsydelse, end hun havde regnet med.

Nanna fik nemlig ikke sin iPhone med hjem for 0 kroner, som hun ellers havde set i en annonce, at hun kunne.

Nanna blev i butikken bedt om at give sit cpr-nummer til ekspedienten. Han tastede det ind i computeren og foretog et telefonopkald. Da ekspedienten lagde på, fortalte han Nanna, at hun på grund af en kreditvurdering ikke kunne få lov til at få telefonen med hjem til 0 kroner. Hun skulle betale 1.800 kroner i førstegangsydelse og afbetale restbeløbet.

Ekspedienten kunne ikke forklare Nanna Vestergaard, hvorfor hun var vejet og fundet for let. Han fortalte bare, at »det har noget med din økonomi at gøre«.

»Jeg kunne ikke få det tilbud, som alle mine veninder, der også studerer, havde fået. Jeg undrede mig, for det var første gang, jeg nogensinde ville købe noget på afbetaling. Jeg har ingen forbrugslån, og jeg er ikke en dårlig betaler. Hvilken viden har de om min økonomi?«, siger Nanna Vestergaard.

LÆS ARTIKEL

Ikke rentefrit hos L’Easy

Hos en af landets måske mest kendte udbydere af varer på afbetaling, L’Easy, kan selskabets kreditvurderinger til tider også forundre selskabets kunder.

Et hurtigt scroll igennem L’Easys profil på Trustpilot viser flere anmeldelser fra kunder, der undrer sig over at have været blevet afvist i at købe varer med rentefri finansiering, som L’Easy annoncerer med.

En afvist L’Easy-kunde, 36-årige Kim Jepsen, fortæller til Politiken, at han blev afvist i at købe en vare med 36-måneders rentefri finansiering, som L’Easy i den periode annoncerede med.

»De lokkede mig bare ind med annoncen. Så ringede jeg og blev afvist i at købe rentefrit. De tilbød mig i stedet varen med en rente, hvor jeg ville ende med at betale kassen«.

Som det var tilfældet med Nanna Vestergaard hos 3, kunne L’Easy ikke oplyse Kim Jepsen om, hvad der lå til grund for, at han ikke kunne opnå tilbuddet.

Hos L’Easy skal kunden selv oplyse indtægt, bopæl og civilstand i forbindelse med anmodning om køb. Kunden kommer altså selv med en række oplysninger, som L’Easy bruger i beregningerne. Men kunden kan ikke få at vide, hvorfor de er uegnede til at få kredit.

Ikke i RKI

For både Nanna Vestergaard og Kim Jepsen var det tilfældet, at de ikke var registreret i RKI eller andre registre over dårlige betalere. Og som mange andre troede de derfor ikke, at der skulle være noget i vejen for at få lov til at købe på afbetaling.

Men i dag udfører mange virksomheder, der tilbyder finansiering, egne kreditvurderinger af potentielle kunder, der går ud over blot at tjekke, om personen er registreret som dårlig betaler.

Virksomheder laver på baggrund af kundens cpr-nummer eller andre oplysninger fra kunden selv en credit-score. Populært sagt vurderer en computer en række oplysninger om kunden og spytter til sidst et tal ud – en score – der fortæller, hvor kreditværdig kunden er.

3 og L’Easy vil ikke forklare

Hos mobilselskabet 3 oplyser Jesper Wieslander, der er ansvarlig for kreditvurderinger, at man kreditvurderer kunderne udelukkende på baggrund af offentligt tilgængelige informationer. Det vil sige informationer som eksempelvis alder, adresse og hvornår man er flyttet. Derudover tjekker 3 også, om kunden er i RKI.

Hvad der kan give grund til afvisning, er det ifølge Jesper Wieslander ikke muligt at forklare kunden. Ekspedienten forklarer blot, at afvisningen sker på baggrund af en samlet kreditvurdering.

»Den endelige vurdering er summen af alle parametre, så det er ikke muligt at give et eksakt svar på, hvad der er udslagsgivende«, siger Jesper Wieslander: »I tilfælde af at en kunde afvises på grund af en registrering i RKI, eller fordi kunden ikke har fast bopæl ifølge cpr-registret, oplyser vi det altid. Hvis der derimod er tale om afslag grundet kundens profil, kan vi ikke oplyse den eksakte årsag«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hos L’Easy er begrundelsen for afvisningen den samme som hos 3: at der er tale om en samlet kreditvurdering, hvor en række faktorer indgår. Dermed kan det ikke forklares, hvilke enkeltforhold der er afgørende, siger selskabets administrerende direktør, Peter Schou Jørgensen:

»Kunden får at vide, at det er sket på baggrund af en samlet kreditvurdering. Det er ikke et enkelt forhold, som er afgørende, men den samlede kreditvurdering, og vi kan af konkurrencehensyn ikke fortælle andet«.

Lektor i jura Tanja Jørgensen er ekspert i kreditaftaleloven. Hun kan ikke forholde sig til de konkrete sager, men forklarer, at hvis kunden er blevet afvist på baggrund af en søgning i en database, står det i kreditaftaleloven, at man er forpligtet til at fortælle kunden om, hvilken søgning der ligger til grund for afvisningen.

»Hvis man afviser på baggrund af søgning i en database – det kan være både offentlig og privat – har man pligt til at fortælle det. Men hvis det er på baggrund af kreditgiverens egen kreditvurdering, hvor man ser på økonomien og derefter laver en vurdering, er vi uden for den paragraf«, siger hun.

Da hverken 3 eller L’Easy vil fortælle, hvordan deres kreditvurdering bliver til, ved kunderne ikke, om de har krav på at få at vide, om der søges i en database.

I strid med god skik

Ifølge forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen er det i strid med god markedsføringsskik, når virksomheder ikke vil oplyse forbrugerne om, hvorfor de ikke kan få kredit. Det afgjorde Forbrugerombudsmanden i 2009.

»For det første har forbrugeren ikke mulighed for at vurdere, om virksomheden overholder kreditaftaleloven, hvis ikke de kan få en begrundelse for et afslag. For det andet giver det ikke forbrugeren mulighed for eventuelt at rette ind og gøre sig egnet til at få kreditten«, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Derudover vurderer Christina Toftegaard Nielsen, at det kan være i strid med markedsføringslovens forbud mod vildledende markedsføring, når der annonceres med et tilbud, som mange forbrugere reelt ikke kan få.

»Virksomheder må ikke lokke kunder ind i forretningen med et tilbud, som størstedelen af forbrugerne ikke kan få, fordi de ikke kan opfylde nogle forudsætninger, som ikke oplyses i tilbuddet«, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Det var det, både Nanna Vestergaard og Kim Jepsen oplevede.

Men hvad skal man så gøre, hvis man ikke kan få en forklaring på, hvorfor man ikke kan opnå et tilbud?

»Det er ikke altid, der er noget, man som forbruger kan gøre. Man kan jo sige til forhandleren, at Forbrugerombudsmandens opfattelse er, at man skal have en forklaring. Men ellers kan man jo altid klage til mig«, siger forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Tilbage på Nørrebro er Nanna Vestergaard stadig forvirret over 3’s kreditvurdering af hende.

»Jeg undrer mig over, hvad der gjorde udslaget. Det var mærkeligt. Hvad var det, de fik frem om mig«, spørger Nanna Vestergaard.

---------------------------

Rettelse: I denne opdaterede version af artiklen er det præciseret, at den samlede pris på iPhonen ikke blev højere grundet kreditvurderingen. Der var blot tale om en højere førstegangydelse på 1.800 kroner i stedet for 0 kroner.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden