Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ørma. Supermarkedskæden Irma stopper nu salget af konventionelt mel. Flere andre varegrupper vil følge 'økologiseringen', oplyser Irmas direktør.
Foto: LARS HANSEN (arkiv)

Ørma. Supermarkedskæden Irma stopper nu salget af konventionelt mel. Flere andre varegrupper vil følge 'økologiseringen', oplyser Irmas direktør.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Irma fjerner mel uden Ø fra hylderne

Supermarkedskæden udfaser flere og flere konventionelle varer til fordel for økologi.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fremover kan kunderne i Irma kun købe typer økologisk mel. Konventionelt mel vil ikke længere være på hylderne i supermarkedskæden med kælenavnet Ørma.

Økologisk mel udgør allerede i dag 87 procent af det samlede melsalg i Irma. Den 100 procent økologiske melsatsning er et skridt på vejen i Irmas målsætning om, at 50 procent af omsætningen skal være økologisk i 2025. Allerede i dag er enkelte butikker i kæden ved at nærme sig dette tal.

I løbet af de kommende måneder vil komme flere varer, hvor de konventionelle udfases, og udvalget udelukkende vil være økologisk. Tidligere har Irma stoppet salget af konventionelle gulerødder, bananer og citroner, som nu kun fås økologisk.

Vinen halter bagefter

»Når vi tager nye varer ind i vores sortiment, skal de i udgangspunktet være økologiske. Kun hvor det ikke er praktisk muligt, vil vi vælge konventionelle varer«, fortæller kædedirektør Jesper Uggerhøj.

Han nævner vin som en populær varegruppe, der halter bagefter, når det gælder udvikling af økologiske valgmuligheder.

»For os er det ikke nok, at en vare er økologisk, den skal også have kvaliteter derudover. Det har de 40 varianter af økologisk mel, vi har i sortimentet. Men det er også vigtigt, at det er med til at sikre en mere mangfoldig natur og færre sprøjtegifte i vores grundvand, og det synspunkt deler flertallet af vores kunder«, fremhæver Jesper Uggerhøj.

Øko-salg steget 15 procent

Irmas salg af økologiske varer er i år er steget med 15 procent, blandt andet hjulpet på vej af en nye vareserie, Irmas Økologiske Hverdag, der består af basisvarer som mælk, mel og æg til priser, der skal kunne konkurrere med discountbutikkerne.

Irma-kæden består af 83 fysiske butikker og et online-supermarked.

Salget af økologisk mel i den samlede danske detailhandel tegner sig for knap 23 procent, viser tal fra Økologisk Landsforening.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden