Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

REPARATION: Det er særligt mobiltelefoner og printere, som bliver udskiftet, selvom de godt kunne repareres. Producenter skal oplyse om forventet levetid på produkter, opfordrer Forbrugerrådet Tænk.
Foto: FINN FRANDSEN

REPARATION: Det er særligt mobiltelefoner og printere, som bliver udskiftet, selvom de godt kunne repareres. Producenter skal oplyse om forventet levetid på produkter, opfordrer Forbrugerrådet Tænk.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Producenter bør tvinges til at sætte udløbsdato på deres produkter

Syv ud af ti smider ting ud, som måske kunne repareres, viser undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skærmen på din smartphone reagerer ikke, når du trykker på den. Garantien er udløbet, og nu koster en reparation 1.200 kroner.

Hvis du har stået i en lignende situation, har du formodentlig valgt at udskifte dit produkt med et nyt, selvom det kunne repareres.

For selvom ni ud af ti forbrugere, ifølge en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk, mener, at produkter skal kunne repareres inden for den forventede levetid, så har syv ud af ti smidt reparerbare produkter ud.

Det er nemlig både dyrt, besværligt og til tider umuligt at reparere produkterne, lyder det fra Anja Philip, der er formand i Forbrugerrådet Tænk.

»Vores undersøgelse viser, at mange produkter ikke bliver repareret, fordi reparationen enten er for dyr, tidskrævende eller måske slet ikke mulig. Det kan skyldes, at reservedele eller softwareopdateringer er udgået, en reparatør ikke er til at finde, eller at mange produkter, som hvidevarer og elektronik, er lavet på en sådan måde, at hvis én lille del går i stykker, så kræver en reparation, at hele modulet udskiftes«, siger hun.

Alene i første halvår af 2015 købte danskerne nyt elektronik, hvidevarer og husholdningsprodukter for næsten 15 milliarder kroner, oplyser Forbrugerrådet Tænk.

Og det er særligt disse produkter, som forbrugerne ofte opgiver at sende på reparationsbordet.

I toppen ligger således printere og mobiltelefoner, ligesom vaskemaskiner, computere og støvsugere står på listen over produkter, som oftere udskiftes end repareres, viser undersøgelsen foretaget blandt 1.069 respondenter fra Forbrugerrådet Tænks forbrugerpanel.

Producenter skal oplyse om levetid

Det peger på nogle generelle udfordringer, som forbrugere møder, når de ønsker at få deres ting repareret, fortæller Anja Philip fra Forbrugerrådet.

Derfor har de nu lanceret kampagnen 'Det holder ikke', som skal sætte fokus på de benspænd, som forbrugerne støder på, når det kommer til reparation af deres produkter.

»Vi vil have producenter og forhandlere til at oplyse produktets levetid, så forbrugerne har en idé om, hvad de kan forvente sig, når de køber dem. På den måde kan forbrugerne vælge produkter, der passer i pris og holdbarhed. Samtidig skal producenten forpligte sig til, at der er reservedele og opdateringer til produkterne i hele den levetid, så de kan repareres«, siger hun og tilføjer:

»Det betyder ikke, at det ikke skal være muligt at vælge produkter, der er meget billige. Men der skal være angivet en forventet holdbarhed, så man som forbruger ved, hvad man kan regne med og selv kan vælge hvad der er vigtigst«.

»Den kan vi ikke reparere«

Én af de forbrugere, der har oplevet at skulle opgive en reparation er 42-årige Jan Gundtofte-Bruun fra Fredensborg. Han købte sidste år en Asus tablet over nettet gennem en dansk forhandler, som efter blot 2 måneder fik et slag i skærmen. Han forsøgte sig derfor hos en række reparationsbutikker i København, som alle havde samme svar: »Den kan vi ikke reparere«.

»Min 2,5-årige datter tabte tabletten, så den fik en flænge. Der var imidlertid ingen, der mente at kunne reparere den. Da jeg kontaktede Asus ville de meget gerne undersøge, om der de kunne fikse den. Det kostede bare 110 euro at få dem til at vurdere en reparationspris - tre fjerdedele af nyprisen. Så det takkede jeg pænt nej tak til«, fortæller han.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jan Gundtofte-Bruun forsøgte derfor selv at købe en skærm fra Kina.

»Vi vil have producenter og forhandlere til at oplyse produktets levetid, så forbrugerne har en idé om, hvad de kan forvente sig, når de køber dem«

»Jeg ventede i flere uger, og da den nye skærm endelig kom, viste det sig, at hullet til kameraet sad det forkerte sted, så jeg måtte gennemtvinge en returnering«, siger han.

Tabletten blev altså aldrig repareret, og derfor står han nu og skal investere i en ny, selvom den nuværende er ganske levende under skærmen.

Elektronisk affald, som smartphones, tablets, bærbare computere, fjernsyn og køkkenmaskiner, er den hurtigst voksende affaldskategori i EU. Det anslås, at EU fra år 2020 årligt vil producere 12 millioner tons elektronikaffald.

Kampagnen 'Det holder ikke' løber juni ud, og du kan skrive under på Forbrugerrådet Tænks hjemmeside.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden