Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
MAGNUS HOLM
Foto: MAGNUS HOLM
Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi betaler ekstra for bekvemmeligheden ved nethandel

Dobbelt så mange som for fem år siden køber dagligvarer på nettet. Men vi betaler en del ekstra for at slippe for turen i supermarkedet, viser Politikens pristjek.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lørdagsliv tog 20 af de mest solgte dagligvarer og gjorde som et stigende antal danskere gør. Købte ind i et af de tre store netsupermarkeder Osuma, Nemlig.com og Irma. Vores lille pristjek viser, at de tre dagligvarerleverandører ligger lidt spredt.

nemlig.com blev billigst med 292 kroner, mens irma.dk kostede 319 for de 20 dagligvarer. Selvom prisforskellen mellem de tre netbutikker er på 27 kroner, så er der langt ned til seneste prisen i det discounttjek, som Lørdagsliv lavede tilbage i juni 2015.

Dengang kunne de samme 20 varer købes i den billigste fysiske butik, Netto, for 216,70 kroner. Dermed er der godt 80 og 100 kroners forskel på at sidde hjemme i sofaen og klikke de 20 varer hjem i stedet for at stå i kø i discountbutikken Netto. Og det er uden levering indregnet, som svinger i pris fra 4 til 99 kroner.

Kvalitet og bekvemmelighed

Både eksperter og butikkerne selv peger på, at forbrugeren for de ekstra kroner får både kvalitet og bekvemmelighed.

»Ud fra en økonomisk betragtning kan man gøre det op i en timepris. For hvor meget koster det af forbrugerens tid først at gå ned i Netto, måske bøvle med lede efter en parkeringsplads, stå i kø for til sidst at bære varerne hjem. Det handler i høj grad om bekvemmelighed og prioritering af tid«, forklarer Per Østergaard Jacobsen, detailhandelseksper på CBS.

Hos Irma lægger den kommercielle direktør på irma.dk, Jesper Wacherhausen, heller ikke skjul på, at kunderne betaler ekstra for kvalitet.

»Kvaliteten af varerne i en leverance fra Irma er bedre end samme leverance hos Netto. Jeg vil vove den påstand, at vi gør ekstra meget ud af kvaliteten på frugt og grønt. Især fordi varerne skal transporteres, og fordi vi vælger på kundernes vegne«.

Han forklarer, at fordi Irma-medarbejderne plukker varerne for kunderne, er de nødt til at gøre sig ekstra umage. Og det menneskelige mellemled koster ekstra.

Det skal også siges, at man i indkøbsposen i netsupermarkederne får frilandsæg i stedet for skrabeæg. Hos nemlig.com kan du spare en 10-krone yderligere ved at købe skrabeæg, mens de andre netsupermarkeder slet ikke forhandler skrabeæggene.

Hos Osuma er de heller ikke overaskede over, at de er dyrere.

»Vi slår os ikke op på pris, men på bekvemmelighed. Det er uomtvisteligt nemmere at handle over nettet, så tid er den umiddelbare valuta, vi tilbyder«, siger Carsten Pahlke, operationel direktør i Osuma.

Online dagligvarehandel stiger

I Danmark blev der i 2015 handlet dagligvarer, mad og drikke for 116 milliarder, viser tal fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH). Fire procent af det beløb blev lagt i kasseapparatet hos de digitale supermarkeder. Det svarer til 4,6 milliarder. På bare fem år er det beløb fordoblet, da dagligvarekøbene på nettet kun udgjorde to procent i 2010.

Kategorien dagligvarer, mad og drikke rummer ikke kun virtuelle varer fra e-supermarkederne. Hver gang forbrugerne bestiller en pizza, en omgang sushi eller andet takeaway tæller det med i kategorien.

»Det er bekvemmeligt, let og enkelt. Og hvad er oplevelsen ved at komme ned i en rodet discountbutik? Det er ikke altid en forbrugeroplevelsen, men nærmere en træls pligt. «

Ifølge FDIH vokser antallet af handler på dagligvareområdet kraftigt. I 2012 udgjorde dagligvarer, mad og drikke kun fire procent af handlerne, mens andelen i 2015 var steget til syv procent. Hver gang 100 danskere køber varer på nettet, er de syv altså i gang med at købe dagligvarer.

Selv om handlen af dagligvarer over internettet er stigende, er det imidlertid stadigvæk 96 procent af alle dagligvarekøb, der foregår i fysiske butikker, hvor kunderne kan dufte til frugten og røre ved grøntsagerne.

På trods af det er nemmere at få bragt indkøbsposerne direkte til døren, giver det ikke kunderne mulighed for at se og mærke varens kvalitet, fortæller Henning Bahr, administrerende direktør fra Retail Institute Scandinavia.

SE PRISSKEMA HER:

»Når forbrugerne handler online, er der en barriere i forhold til friskvarer som frugt, grønt og kød. For her vil man som forbruger gerne mærke og se varerne fysisk foran sig«.

Det er årsagen til, at salget ikke er vokset endnu kraftigere, mener Henning Bahr.

Mens det er nemt at kaste en chokoladebar eller andre lækkerier ned i indkøbskurven i supermarkedet er det ifølge Henning Bahr nemmere at styre uden om impulskøbene, når man sidder med computeren på skødet for at handle online.

»Vi slår os ikke op på pris, men på bekvemmelighed. Det er uomtvisteligt nemmere at handle over nettet, så tid er den umiddelbare valuta, vi tilbyder«

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»I den konkrete købssituation laver forbrugerne færre impulskøb, fordi man i forvejen sidder i planlægningsmode. Desuden slipper man også for bøvlet med trætte børn, der lige pludselig vil hive alt ned fra hylderne«, siger han.

Per Østergaard Jacobsen mener ikke, at impulskøb er udelukket fra onlineshopping af dagligvarer.

»Jeg tror ikke, at man skal undervurdere impulskøb på nettet. Dog foregår det på en lidt anden måde. Måske har man overvejet købet lidt mere, mens man i Netto lige nupper noget i kassekøen. Men. Når du har købt en vare, fx bacon, får forbrugeren ofte et tilbud om supplerende varer som passer til, fx æg eller juice. Om det kan betegnes som en service til forbrugeren eller noget, der minder om impulskøb, kan man diskutere«, mener han.

Storbyfænomen

Mens Nemlig.com kun bringer ud i Storkøbenhavn, leverer både Osuma og Irma leverer over hele landet – undtagen ikke brofaste øer. Ikke desto mindre er både butikker og eksperter enige om, at kasser med dagligvarer leveret på dørtrinnet er et storbyfænomen.

»Det er uden tvivl et byfænomen, der taler til de mennesker, hvor tid er en knaphedsfaktor, og som har en stram kalender. Der vil nok være en tendens til, at det er de høje indkomstgrupper. Både fordi de har råd og har en livsstil med en masse aktiviteter og gøremål«, forklarer Per Østergaard Jacobsen.

Henning Bahr peger på, at shopping i de digitale supermarkeder stiller krav til planlægning.

»Det kræver i høj grad planlægning at handle online. Derfor er målgruppen moderne børnefamilier, som har travlt og planlægger forud. Det handler om rationalitet. De er ikke så prisfølsomme, og de vil gerne betale for bekvemmelighed«, siger han.

Børnefamilierne udgør også den største del af kunderne hos både Irma og Osuma.

»De handler i gennemsnit cirka to gange om ugen for i omegnen af 750 kroner. Derudover handler folk til bestemte lejligheder, hvor de ønsker at få leveret de mere bøvlede varer som vinkasser til døren«, forklarer Carsten Pahlke.

Hos Irma handler kunderne typisk varer en gang om ugen for godt og vel 800 kroner.

Bedre tilgængelighed

I løbet af de seneste seks måneder har 30 procent af alle danskerne handlet dagligvarer online, oplyser FDIH. Forklaringen på det tal kan findes i, at onlinehandel med dagligvarer er meget begivenhedsstyret i forbindelse med konfirmationer eller fødselsdage, hvor forbrugerne typisk har god mulighed for at tilrettelægge deres køb og orientere sig i digitale tilbud.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Også i forbindelse med højtider som jul og påske er der ekstra gang i e-handlen, for der starter kampen om varerne jo allerede på parkeringspladsen. Derfor tænker en del forbrugere givetvis, at det da er meget lettere at få varerne leveret til hjemmeadressen«, mener Per Østergaard Jacobsen.

Hvis netsupermarkederne håber at friste flere danske med virtuelle varer, mener Henning Bahr at udbuddet og tilgængeligheden skal forbedres væsentligt. Per Østergaard Jacobsen er ikke i tvivl om, at dagligvarer på nettet er kommet for at blive.

»Det er bekvemmeligt, let og enkelt. Og hvad er oplevelsen ved at komme ned i en rodet discountbutik? Det er ikke altid en forbrugeroplevelsen, men nærmere en træls pligt. Så der er ingen tvivl om, at man rammer nogle forbrugere ved at kunne tilbyde de her services«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden